Saturday, June 4, 2011 By: Nurul Atiqah binti Rayah

Di Sebalik Sebuah Majlis.. Part I

Pagi Ahad itu, selepas bangun dari tidur, tangan saya terus mencapai handset. Sekeping SMS dihantar kepada Abuya, bertanya samada dah sampai rumah ke belum. Yela, bimbang jugak bila drive malam-malam ditambah dengan perut yang kenyang. Oh, untuk makluman semua 3hb Jun baru-baru ini selamatlah sudah abang saya yang hanya seorang tu diijabkabul. Untuk pertama kalinya saya menyaksikan sebuah acara penikahan dari mula hingga hujungnya. (Mungkin masa kecik dulu saya pernah ada dalam majlis nikah, cuma saya tak ambik peduli sangat.)

3hb Jun 2011

Tepat jam 3.00 petang tok kadi sampai di Masjid Nurul Hidayah, Kampung Pandan Dalam, Kuala Lumpur. Muda lagi, segak pulak tu. Tok kadi ni yang handle majlis nikah abang saya. Mula-mula, tok kadi ni terangkan serba sedikit apa yang perlu dibuat dan tak lama lepas tu, khutbah nikah dibacakan secara ringkas. Masa khutbah nikah dibacakan tu, saya pulak yang rasa sebak. Yela, fikirkan tanggungjawab suami dan isteri ni. Bukan 1 tanggungjawab yang main-main. Nak bina 1 institusi kekeluargaan yang di dalamnya ada kebahagiaan & kasih sayang. Tambah lengkap kalau hasilnya nanti adalah anak-anak yang soleh dan solehah. Amiin..~

Bila dah habis tok kadi baca khutbah, tok kadi ajar abang saya lafaz akad. (Senang je pun..). Abang saya ni dari kat umah lagi dia dah macam nervous. Ape daa. Alhamdulillah, dengan 2 kali lafaz abang saya sah bergelar suami kepada kakak ipar saya. Ayah kepada pengantin perempuan sendiri yang nikahkan abang saya. Bila tiba waktu salam-salam dengan ahli keluarga tu, Abuya banyak bagi pesanan kat abang saya. Umi pulak menitiskan air mata sambil peluk Abang. Yela, anak sulung, lelaki pulak tu. Mestilah besar tanggungjawab nak jaga anak orang ni kan.  Saya pulak? Menangis jugaklah. Sebak. Maybe sebab saya fikir kami semua lepas ni dah ade life masing-masing. Ade keluarga masing-masing. :')


Maryam (adik ke-4) saya dah cakap kat saya sebelum abang saya diijabkabul tu, "Kakngah tak payah kawin lagi la lepas ni. Kalau Kakngah kawin mesti tak boleh main-main dah, tak boleh gurau-gurau dah". Errkkk..??! Terkejut sebentar. Dalam hati, "Nak kawin dengan sape Maryam? Kakakmu ini tak jumpe lagi dengan 'dia'..".

Saudara-mara pulak tak habis-habis usik, "Lepas ni turn Kakngah pulak."
Saya hanya mampu tersenyum. Tak reti dah nak jawab macamana. Biarkan jelah diorang. Untuk sekarang dan akan datang, saya percaya cinta selepas nikah. Saya cuba elakkan untuk ber'couple' sebelum nikah. Anda bagaimana? :)

4 Jun 2011

Majlis kenduri sebelah pengantin perempuan. Kami berarak ke rumah pengantin perempuan diiringi dengan paluan kompang. Sampainya kami di perkarangan rumah, ada pertunjukan silat rajawali. Mantap betul pesilat tu. Boleh bersilat dengan berkaki ayam di atas jalan tar, di tengah-tengah panas yang sangat terik tu. Saya, adik-adik, Umi & Abuya serta saudara-mara yang lain dan sepet-sepet mata tengok pertunjukan tu. (Sangat panas okay?)

Lepas tu, kami sekeluarga masuk ke dalam rumah. Pengantin ambik tempat kat atas pelamin. Doa pembuka majlis dibaca oleh Abuya sendiri. Panjang doa Abuya untuk keberkatan rumah tangga anak lelakinya yang sulung nih. Syahdu lagi time ni. :')

Sejurus selepas tu, acara tepung tawar pengantin. Mula-mula family belah kakak ipar dulu, kemudian, family belah Abang pulak. Family kami tak biasa dengan tepung tawar ni, tapi sebab hormatkan permintaan family belah kakak ipar ni, kami mara ke pelamin seorang demi seorang. Mula-mula Abuya dulu. Masa turn Abuya ni, sangatlah lame Abuya duk kat depan Abang. Abuya bagi nasihat. Pastu salam sambil peluk-peluk. (Touching lagi di sini). Ana (kakak ipar) tengok pun dah macam terharu.




Mereka bersama kakak ipar mereka.


Time saya tepung tawar sangatlah kelakar. Ni 1st time tau saya tepung tawar pengantin. Tau tak saya buat ape? Saya pergi tepung tawar Abang saya je, tak ingat pun kakak ipar kat sebelah Abang tu. Hahaha. Terkebil-kebil kakak ipar. Sampai dia kata, "Kakngah tak ingat Ana la tu". Hahaha. Sebenarnya saya nervous. Tak reti satu hal lagi. Hambik, kan dah malu tu! Hahaha. Tu pun saya pergi tepung tawar lepas dee jay majlis panggil saya. 1 majlis tu dengar. Maluu..~ :D

Lepas bersanding, pengantin keluar untuk makan beradat. Saya duk kat meja makan beradat tu! Hahaha. Eksaited bila tengok lauk-lauk dia yang special tu. Ada udang, ada ikan, ada ayam golek. Hahaha. Adik-adik yang makan kat meja VIP tu sume dah wat muka ala-ala tak puas hati. Hahaha. Seronok bangat! :)

Pastu dah habis makan beradat, pengantin pegi tukar baju untuk acara potong kek. Untuk acara potong kek, Abang pakai baju istiadat polis. (Makcik Aishah kata Rijal hensem. Oh, pliz Makcik Aishah. Saya tak dapat terima kenyataan ini. [ayat dengki].)

Hensem ke macam ni? :D

Time jumpa Makcik Aishah & Pakcik Munabir dengan Makcik Ana & Pakcik Awis paling best. Diorang sangat sporting, sangat peramah, dan sangat baik hati. Oh, FYI mereka yang disebutkan adalah sahabat-sahabat Abuya sewaktu Abuya sama-sama bekerja dengan mereka di Petronas Carigali. Puaslah semalam diorang mengimbau kenangan. Sumenya diorang cerita. Dulu, waktu saya kecik-kecik, Abuya & Umi selalu ke rumah Pakcik Munabir. Masa tu Pakcik Munabir duduk kat Kemasik. Yang saya ingat, bila pergi Umah Pakcik Munabir, saya selalu makan ais krim jeruk kelubi free. Masa tu Pakcik Munabir bukak kedai runcit. :)

Tu cite dulu. Semalam, bila sampai umah Pakcik Munabir, adik-adik sume excited. Rumah Pakcik Munabir sangat besar, okay? 3 tingkat, ruang atas Pakcik Munabir sewakan kat students UNITEN. Makcik Aishah tak habis-habis ajak kami tidur kat rumah dia. Seronok agaknya dapat jumpa kami sekeluarga lepas bertahun-tahun tak jumpa kami. Hehehe. Lepas solat jamak ta'khir kat rumah Pakcik Munabir, kami bergerak pula ke rumah Pakcik Awis di Saujana Impian, Kajang. Kali ni adik-adik dah macam terbeliak bijik mata sebab masuk je Umah Pakcik Awis, memang sangat cantik rumahnya. Boleh dikatakan hampir sume perhiasan dalam rumah Pakcik Awis dibeli dari luar negara. Dalam rumah Pakcik Awis pulak ada buaian kayu yang berukir. Sangat cantik! :)

Pakcik Awis orderkan satay kajang untuk kami semua. Puaslah hati Awis (bukan pakcik Awis ye, tapi adik saya yang nombor 6 namanya Muawwwiz tapi kami panggil Awis) dapat makan satay kajang. Yang paling kelakar, si Mujahid. Dia seronok sangat agaknya tengok rumah Pakcik Awis yang besar dan cantik tu, sampai tak nak balik. Hahaha.

Kami sekeluarga bergerak pulang lebih kurang jam 9 malam. Takut lewat pulak saya sampai ke UIA. Juga, bimbangkan Abuya mengantuk dalam perjalanan ke Terengganu. Sebelum itu, Kak Fatin anak sulung Pakcik Awis sempat ambik no phone saya. Kak Fatin keje kat Petronas Gas Kerteh rupanya, satu tempat keje ngan Abuya. Kata Kak Fatin, lepas ni bolehlah drive balik Terengganu sama-sama. Yeay! :)

Dalam hati saya, saya gembira dapat bertemu dengan mereka. Kata Umi, mereka adalah contoh orang kaya yang tak pernah sombong. Sebab tu rezeki mereka murah. Lantas, saya teringat ayat dalam Surah Ibrahim, ayat 7:


Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".

Sebagai satu selingan di sini, kalau kita ada rezeki yang lebih, jangan sombong, tak payah la rasa hebat dengan rezeki yang Allah bagi tu. Sebab sume tu bukan anda yang punya, tapi Allah bagi pinjam sekejap. Kalau anda kufur, bila-bila masa Allah boleh tarik balik. Sila jangan teragak-agak nak bersedeqah, tak matinya kalau anda hulur RM1 kat mereka-mereka yang menadah tangan kat anda bila anda ke pasar malam ke, tengah makan kat restoran ke. Sambil-sambil hulur tu, jangan lupa niat dalam hati, anda bersedeqah kepada mereka dengan niat kerana Allah, bukan sebab nak menunjuk ke apa. Biar Allah je yang kira amalan & niat hati anda. OK? :)

Sekian sahaja untuk kali ini. Nantikan entri Di Sebalik Sebuah Majlis.. Part II pulak ye. :)

Wassalam.

p/s: Gambar-gambar 'dipinjam' daripada facebook Juwairiyah Jalilah tanpa pengetahuan beliau. :D

3 Percakapan:

rumput. said...

congrat.

rumput. said...

iqah bila pulak [ayat dengki jugak]

Nurul Atiqah binti Rayah said...

to rumput: sapekah gerangan anda ini? sila tinggalkan nama sebenar plis. :D

iqah belum ada calon. nnt dh ade, iqah jemput ye. :)

Post a Comment