Saturday, June 25, 2011 By: Nurul Atiqah binti Rayah

Bila Hati Dah Rindu..

"Mane pulak sebelah lagi kasut ni. Ishh.." Hati saya berkata sewaktu keluar dari Masjid As-Syakirin, Gombak.

Kelihatan dua orang kanak-kanak sedang mencuba-cuba kasut yang ada di antara segala kasut di luar masjid, bahagian muslimat. Saya melihat ke arah kaki salah seorang kanak-kanak itu. Oh, mereka sedang memakai sebelah kasut saya.


"Dik, boleh bagi kasut akak?" Saya bertanya sambil tersenyum.


"Ohh, kasut akak ea? Sori-sori. Kawan saya memang macam ni sikit." Petah salah seorang kanak-kanak itu menjawab.


Seorang lagi kanak-kanak hanya tersipu-sipu malu. Mungkin juga takut saya marah sebab 'tertangkap' sewaktu sedang pakai kasut saya. Hehe.


Bila saya melihat dua kanak-kanak ini, saya teringat zaman sewaktu dalam lingkungan umur mereka. Mungkin mereka berusia 8 ke 9 tahun. Darjah 2 atau 3 ketika itu. Waktu itu, saya ada 4 orang adik. Bila ada kuliah maghrib, Abuya akan bawak kami sekeluarga ke surau berhampiran rumah waktu itu. Surau Gelugor kami panggil. 


Selepas habis sekolah pula, saya akan ke kelas KAFA betul-betul depan rumah saya. Ustaz Mad, Ustazah Saripah, mereka sume adalah guru-guru yang mengajar saya. Saya sangat enjoy belajar waktu tu sebab saya suka dengan suma mata pelajaran agama, kecuali tajwid. Mata pelajaran tajwid saya paksa diri untuk faham dan hafal, sebab saya nak dapat no. 1 dalam kelas waktu tu. Kenangan yang sangat manis saya rasa, bila saya yang darjah 2 ni dapat no. 1 di kalangan abang-abang dan kakak-kakak kelas tahap 2. Memang rasa puas sebab saya buat tu semua dengan usaha saya, yang nak sangat berjaya.


Mentaliti waktu tu memang nak belajar sebab nak belajar. Maksud saya belajar bukan sebab terpaksa atau sebab Umi paksa, tapi memang suka belajar. Mungkin sebab dari kecik Umi selalu belikan buku-buku, sebab tu saya suka sangat membaca (masa kecik dulu je). Cara Umi didik kami adik-beradik memang tegas sangat. Sepupu-sepupu saya selalu je cakap Umi garang, tapi bila dah besar ni rasa grateful sangat dapat Umi. Kalau Umi tak tegas, mungkin saya takkan jadi macam saya pada hari ini.


Umi ambik berat segalanya tentang kami. Anak-anak perempuan, kami dilatih tutup aurat sejak berusia 4 ke 5 tahun lagi. Bila dah besar sikit, kami wajib pakai tudung bila keluar rumah atau bila ade orang (bukan muhrim) datang ke rumah. Saya ingat lagi, masa sekolah rendah dulu kalau beli baju raya, set baju t-shirt dengan seluar jeans wajib beli sebab dulu memang suka bergaya pakai seluar jeans & t-shirt. Tapi, bila raya masa form 1, Umi dah tak belikan seluar dah. Bila saya tanya kenapa, Umi cakap "Sebab Kakngah dah besar, tak manis pakai seluar.."


Dulu masa kecik-kecik memang pernah kena pukul dengan Umi. Mungkin sebab kami ni selalu buat perangai. Saya ni pulak masa kecik-kecik kalau tak dapat apa saya nak, memang saya nangis. Haha. Ada sekali tu saya kena pukul, sampai lebam. Memang best r. Makin kuat la menangis, tapi tak lama lepas nangis tu Umi pujuk sambil buat air untuk saya. Buruk gile perangai masa kecik dulu. :P


Paling tak boleh lupa masa saya nak beli baju pinafore Garfield masa shopping kat Parkson dengan Umi. Tapi Umi boleh buat tak tahu je. Saya tarik baju Umi sambil nangis-nangis. Hahaha. Nasib baik masa tu kecik lagi. So, orang tak kisah tengok saya menangis. (Jangan tiru ye adik-adik).


Abuya? Inilah ayah saya yang saaaaaaaaangattttttt cool! Marah bila perlu aje. Dan tak pernah tinggikan suara. Pukul? Oh, mungkin tidak. (Pernah kena debik dengan Abuya masa darjah 5, sebab kuat sangat nangis. Muahaha). Kalau time Abuya pukul, memang rasa dunia ni dah nak kiamat. Sebab Abuya tak pernah marah kami adik-beradik. Kalau ada yang tak kena, Abuya akan tegur elok-elok. Mungkin sebab ni, Abuya dekat dengan kami. Sanggup bersusah payah untuk kami. Umi pesan kat kami adik-beradik, kalau susah jangan bagitau Abuya, nanti Abuya susah hati.
 

Hari ini, waktu saya menulis pasal mereka, hati saya terpanggil-panggil untuk pulang ke rumah (homesick la tu). Teringat mereka berdua. Waktu kat rumah adalah waktu untuk menenangkan perasaan yang serabut. Tengok wajah ibu bapa kita kan dapat pahala? ;)


Untuk Umi dan Abuya kami, kami adik-beradik sedang berusaha untuk membahagiakan Umi & Abuya. Doakan kami agar dapat jadi anak yang soleh dan solehah, agar kami dapat sentiasa mendoakan Umi & Abuya. Doa Angah, semoga Allah panjangkan usia Umi & Abuya supaya Angah sempat berbakti dan membalas segala usahamu membesarkan kami adik-beradik. Kami sayang Umi & Abuya!  :)  


"Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibubapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)".


p/s: "Kita tak boleh pilih siapa ibu bapa kita, tapi kita boleh pilih untuk jadikan mereka mulia atau sebaliknya".

0 Percakapan:

Post a Comment