Saturday, May 21, 2011 By: Nurul Atiqah binti Rayah

Innalillah..

Assalamualaikum..

Pejam celik, pejam celik, rupa-rupanya dah nak masuk akhir bulan Mei. Aduh, cepatnya masa berlalu kan? Baru tersedar, dah tak lama dah kenduri abang bakal berlangsung. Tu pun, sebelum Abuya letak telefon tadi, sempat Abuya ingatkan saya, "Insya Allah, kita jumpa lagi 2 minggu". Family nak datang KL nanti. Wah, tak sabar rasanya nak jumpa family tercinta. Dah sarat menanggung rindu ni! Hehe.

Pagi tadi bangun agak awal, sebab terjaga sebelum subuh dan lepas tu dah tak boleh pejam mata. (Kalau Fizah baca ni, mesti dia akan senyum). Dalam pukul 8.30 pagi saya bertolak (macam jauh kononnya) ke Pusat Servis Perodua di Taman Bolton ditemani Tiyah. (Terima kasih Tiyah sebab sudi teman Iqah). Alhamdulillah, walaupun saya memang tak tahu kat mana letaknya pusat servis ni, tapi berpandukan Google Maps dan jugak tawakal pada Allah, urusan kami dipermudahkan.

Selesai servis kereta dalam hampir ke jam 10 pagi, kami perlahan-lahan bergerak pulang ke UIA. Tak tahulah pulak saya yang jalan kat Taman Bolton tu sehala. Memang kelam-kabut nak pusing kereta bila ada van menuju ke arah bertentangan. Nasib baik pakcik driver van tu jenis bertolak-ansur, beliau tunggu dulu saya pusing ke arah yang sama. Malangnya, masa nak reverse, sesuatu yang amat ditakuti telah berlaku. Allah! Tiyah terkejut. Saya pun. Dalam hati sempat beristighfar. Tenang Iqah. Insya Allah, cuma musibah kecil. Allah nak tarik sikit rezeki yang Dia bagi. Hati saya memujuk.

Sampai je UIA, terus check. Alhamdulillah, takde ape-ape sangat. Tak lama kemudian, Tiyah bagitahu. Allahuakbar! Masa tu macam-macam perasaan dah ada. Macam-macam bayangan bermain di kepala. Takut, risau, cuak, sume ada. Tapi akal cepat-cepat menepis segala perasaan tu. Kena cari solution nih. Sampai bilik, memang dah macam takde mood. Sampai boleh tertido tengah hari tu. Ish. Lepas solat zuhur, barulah terfikir apa yang harus dibuat. Hm, kena cari waktu yang sesuai ni. Allah, memang la saya ni sebenarnya insan lemah, insan yang sentiasa memerlukan-Mu. :(

Kamu yang baca blog ni, boleh tak tolong doakan saya? Moga saya sentiasa kuat walau bermacam dugaan datang melanda. Ecece. Ayat memang tak boleh blah. Pengajaran yang saya dapat hari ini:

1. Jangan hanya fikirkan masalah, tapi fikirlah cara untuk menyelesaikan masalah.

2. Motivasikan diri anda, jangan cepat sangat 'down'. Ingatlah, pelangi yang indah pasti akan tiba selepas dilanda hujan.

3. Paling PENTING, jangan hanya ingat Allah pada waktu anda susah. Ingat Allah sepanjang masa, lebih-lebih lagi bila Dia dah sangat banyak bagi kamu nikmat. :)

4.Tawakal & pergantungan kepada Allah tu sangat penting, sebab tak ada sesuatu pun yang mustahil bagi Allah. Ingat tu. Doalah ape sekali pun, insya Allah, Allah akan tolong kita. Yang penting, kita kena yakin & percaya. 

5. Bila Allah tarik sikit nikmat yang Dia bagi, hati kita mulalah fikir bukan-bukan. Dah tak teringat dah nikmat-nikmat lain yang tak terbeli tu. (Astaghfirullah. Memang saya ni hamba-Mu yang sentiasa khilaf). Kadang-kadang kita tak sedar pun yang kita ni lupa untuk bersyukur.



 So, sama-sama kita saling mengingatkan, OK! :)

p/s: Bila ditimpa ujian, ucaplah "Innalillahi wa inna ilaihi raji'un."

4 Percakapan:

amalina khalil said...

insyaALLAH akak kuat.
anyway,what HAPPENG kak?

Nurul Atiqah binti Rayah said...

amal, ade minor accident sikit siang td. nk wt cmne, bnde nk jd. moga yg ni the 1st & the last.

btw, thanks 4 the doa. :)

~ Fizah ~ said...

eh,my name ad kt cni..haha.. :p
ujian mengajar kita erti kesabaran&ketabahan!


:)

mizek said...

accident? cmne leh accident?

Post a Comment