Friday, July 20, 2012 4 Percakapan By: Nurul Atiqah binti Rayah

Kembara Dakwahku


Ramai yang bertanya, saya ke Sabah tempoh hari kerana bercutikah? Alhamdulillah, wa syukru lillah. Dapat peluang merentas Laut China Selatan menuju ke negeri ini. Negeri yang masih kaya dengan sumber semulajadi. Sedikit pun tidak menyangka, perjalanan saya kali ini ditaja sepenuhnya. Dari tiket pergi dan balik yang hampir mencecah RM1k setiap seorang, makan minum, pengangkutan dan tempat tinggal. Alhamdulillah, Allah bagi rezeki yang tak pernah saya jangkakan. 

Saya ke Sabah bersama-sama sebuah pasukan NGO, An-Nasru Team dan juga 5 orang wakil GAMIS (Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia). An-Nasru Team merupakan salah satu badan dakwah bukan kerajaan yang mempunyai misi dakwah ke seluruh pedalaman Sabah. Buat pertama kalinya saya berpeluang masuk ke kawasan pedalaman di sebuah daerah di Sabah, melihat sendiri kehidupan masyarakat di sini. Gerakan Kristianisasi sangat kuat dan aktif di sini. Buktinya, gereja menyapa pandangan mata kami di setiap 500 meter perjalanan. Nak cari masjid kat kawasan pedalaman ni, sangat susah.

Kami diceritakan tentang aqidah masyarakat di sini, hampir seluruh penduduk kampung murtad, kecuali 4 buah keluarga. Ustaz yang bertanggungjawab menjaga pelajar-pelajar Muslim di sini pastilah memikul tugasan yang besar kerana di bahunya tergalas beban melindungi aqidah pelajar ini. Apa yang menarik, ustaz dan ustazah di Sabah ini majoritinya berasal dari semenanjung, iaitu dari Kelantan. Berbual bersama ustaz dan ustazah ini, masing-masing mendorong kami untuk bekerja dan menetap di sini kerana Sabah kekurangan tenaga dakwah. 

Hati saya mengakui hakikat ini. Kami datang, mereka gembira. Menyambut kami dengan tangan yang terbuka. Apa yang ada, itulah yang dihidangkan kepada kami. Saya berdoa dalam hati supaya Allah memelihara ukhwah dan aqidah yang kami sedang anuti ini. Ancaman aqidah mereka sangat kuat di sini. Untuk menceritakannya di sini, mungkin agak rumit. Pelbagai kisah, masalah yang saya dapat hasil dari perkongsian masyarakat di sini. Mereka tabah. Biarpun hidup dalam kepayahan, namun saya dapat lihat mereka bersyukur dan bahagia dengan apa yang mereka punya. 

Sepanjang saya di Sabah, saya dikurniakan dengan teman-teman dan murobbi yang soleh. Teman dalam kereta saya adalah Kakteh (adik), Ayu (Pengerusi SIGMA, (GAMIS)), Ustaz Fairus, dan saudara Mustafa (Bendahari GAMIS). Perjalanan kami ceria diisi dengan gurauan dan usikan serta taujihat dari Ustaz Fairus.  Kenangan 'Silanau Bakas' juga takkan sesekali kami lupakan. Setiap kali teringat, mesti ketawa. Cuba teka Silanau Bakas tu apa? Hihi. Banyak ilmu yang saya kutip di sini. Pastinya saya akan merindui kalian semua walaupun kita hanya kenal dan bermusafir bersama selama 5 hari sahaja. 

Ustaz Zulfikar yang berasal dari sini menjadi pemandu dan penunjuk arah kami. Hebat Ustaz Zul ini, sanggup meletakkan jawatan dalam sebuah badan kerajaan kerana proposal dakwahnya pernah ditolak. Beliau kini bekerja sendiri, meneruskan misi dakwah di Sabah. Kadang-kala keluar meninggalkan keluarga, memberikan ceramah agama kepada masyarakat di sini. Saya kagum dengan mereka yang lebih dulu melihat penghidupan akhirat. Allah janji, setiap pengorbanan yang dilakukan kerana agama Allah, akan dibalas dengan sebaik-baik ganjaran di akhirat nanti. 


Memulakan perjalanan untuk hari pertama



Gunung Kinabalu dari kejauhan



Mereka berjalan kaki setiap hari ke sekolah. Kita?



Menyantuni penduduk Muslim di Kg. Paus, Ranau



Ustaz Zul, Ustaz Husni & Ustaz Fairus jadi panelis utk forum



Lepas abis forum, kami dijamu dgn makanan Sabah. Kebiasaannya org Sabah memang suka makan nasi dengan lauk yang banyak. Tapi, saya ni kan jenis yang makan sikit, so, kalau ambik banyak nnt tak abis pulak. :D


At Pasar Ranau, strawberry kat sini besar-besar. Tak macam kat Cameron. :D



We were at Kinabalu Park. Err, saya tgh tidur ke tu? -_-



Super cool here! *with Ayu*



Bersama adik-adik SMK Pinggan-pinggan, Pitas



Fasilitator bersama ustaz & ustazah SMK Pinggan-pinggan



Saya: "Ustaz, dlm ni ada bua.... tak?"
Ust. Husni: "Syyyhhh..jangan sebut!"



Rumah atas air. Superb!



Lokan Bakar terbaik dari Sabah



Destinasi terakhir sebelum pulang ke semenanjung, Pantai Tanjung Aru, KK



Before boarding



Cantiknya! Subhanallah...
*Pemandangan dari atas kapal terbang*



Tiba di KLIA. Semoga ukhwah berpanjangan. 
(Hadi, Najmi, Akmal, Ustaz Husni, Ustaz Fairus, saya, Kakteh, Munie, Ayu)
jurukamera: Mustaffa. :D

10hb Julai-15hb Julai 2012

Sesungguhnya, perjalanan musafir ini mengajar saya 1001 perkara. Sungguhlah kita digalakkan menziarahi tempat orang lain sebab bumi Allah ni Maha Luas dan tanda kekuasaan dan kebesaran Allah itu dapat kita lihat dan perhatikan bila kita bermusafir. Di bumi lindungan bayu ini, ada doa yang saya titipkan. Ada harapan yang saya tanamkan. Buat adik-adik yang pernah saya jaga walaupun hanya untuk 30 minit, saya sayang mereka. Mereka harapan ummah di bumi Sabah ini. Moga Allah tetapkan yang terbaik untuk kita semua.

Ramadhan Kareem 1433H.

Sayang kamu kerana Allah. :)
Thursday, July 19, 2012 0 Percakapan By: Nurul Atiqah binti Rayah

Teguran Buat Yang Bergelar Muslimah




Memang, fb ini ramai kaum hawa add as friend. Kawan perempuan dlm fb aku ni lg ramai dari lelaki.
Dan memang, kesempatan itu aku manfaatkan dgn sengaja buat status yg keras2 terhadap kaum wanita trutamanya bg glongan berpurdah.

Bukan kerana aku benci kepada kaum hawa..
Bahkan sgt mencintai mereka..

Cuma, aku lihat, majoriti fb Islamik samada laki atau perempuan, semuanya status Islamik yg meleleh leleh.
Yg lelaki terutamanya, bila buat status yg meleleh2 mcm tu, akan dpt byk gile likes dari kaum hawa menunjukkan mereka suka status tu, tak kurang juga yg suka pd penulis status tu.

Maka aku terfikir..

Adakah muslimah2 zaman skrg sudah hilang smgt jihadnya?
Sudah hilang kekuatan hati?
Sudah hilang ketabahannya?

Bukan aku nak suruh perempuan-perempuan Islam jd ganas. Cuma aku terfikir bila terbaca kisah-kisah sahabiah. Mereka lemah lembut tapi sgt kental. Hati sekuat besi waja,tak mudah cair dgn lelaki ajnabi, tak meleleh-leleh bila ckp psl cinta, tak tergedik-gedik bila lelaki cuit..

Maka aku pun mngmbil langkah utk jadikan fb ku sbg malaikat maut bg kaum hawa. Utk mentarbiah hati mreka agar kuat! Kental! Tabah!

Kalau hari2 aku bg status meleleh2, cinta krn Allah, lelaki soleh utk pmpuan solehah, cinta itu fitrah, carilah suami soleh dan benda2 leleh yg lain..

Muslimah yg terhasil mcm mna?

Walaupun berpurdah,btdung labuh,ikut usrah,ikut masturat..

Tp cuit skit, dah tergedik2..
Ngorat skit, dah sangkut..
Ajak kapel skit, trus stju..
Lps tu, putus cinta, meleleh2..
Ada masalah skit, doa nk mati..
Kena marah ngn mak sikit, buat status cakap x pernah bhgia..
Exam failed, kata xnak hidup lg..
Pakwe x mesej sehari,kt status penuh ngn kata2 rindu..
Pakwe marah skit,buat status meleleh mcm haram..

Fikir secara waras, adakah ini sifat wanita yg ditarbiah oleh Rasulullah s.a.w. ketika zaman Baginda??

Nama Fatimah, Aisyah, Khadijah, Safiyyah, Ummu Salamah, Ummu Habibah, Sumayyah, Ummu Darda, Masyitah, Balqis, Maryam dan ramai lg diagung2kan kalian..
Tapi apa kalian kenal siapa mereka?
Bgaimana hebat dan kentalnya hati mereka?

Mmg akal kalian snipis rambut ,tp kalian bukan BODOH..

Aku dtg sbg pengetuk kepala kalian utk bgun dari tidur, utk sedarkan kalian supaya jgn jd bodoh,jgn jadi hamba lelaki, jgn jadi hamba cinta haram, jgn jadi pmpuan murahan, jgn kapel free2 mcm bohsia, jgn dok bermanja ngn lelaki mcm perempuan xda harga..

Nabi s.a.w telah bersabda mfhumnya, jika seorang lelaki mndapat wanita solehah sbg isteri, maka separuh agamanya telah smpurna.

Apa kalian sedar 'KESOLEHAN' kalian itu harganya SEPARUH dari agama??


#kopi dan pasta
Saturday, June 30, 2012 4 Percakapan By: Nurul Atiqah binti Rayah

Untuk Awak, Yang Telah Jadi Sejarah

Tadi saya jumpe ini (sila lihat bawah). Saya nak kongsi perasaan ini. Sebab saya rasa ini sangat comel! :)




Kerana “dia” berhak yang lebih baik.
Awak,
Awak yang ditinggal pergi macam tu saja,
Awak yang ditinggal tanpa pesan,
Tanpa khabar, bahkan tanpa sebab musabab.
Mungkin kerana dia merasakan,
Bahawa dia berhak kepada yang lebih baik?
Awak, awak yang dah pergi,
Selamat berbahagia.
Semoga Allah redha.
Semoga awak menemukan seseorang yang lebih baik.
Semoga bertemu dengan seorang yang lebih layak menjadi isteri melengkapi separuh dari agama awak.
Semoga menemukan seorang perempuan yang lebih layak menjadi ummi buat anakanda awak kelak.
Semoga menemukan seorang wanita yang lebih mulia untuk menjadi menantu solehah buat mama awak.
Semoga bertemu wanita yang lebih baik, lebih solehah dan lebih mulia.
Takpe.
Jangan risau dengan air mata yang pernah dibazirkan kerana awak,
Itulah yang membuat saya sedar diri.
Saya tak pernah marah.
Dan tidak pernah terniat untuk berdendam.
Janji Allah itu benar kan?
dan
ketentuan Allah itu lebih baik kan?
Semoga berbahagia ok?


Saya salin je. Kat sini : http://tersenyum-melihat-langit.tumblr.com




p/s: Belajarlah menerima hakikat kehidupan. Allah bagi apa yang kita perlu. Bukan apa yang kita nak. Tak semua benda yang kita suka, Allah suka. Mungkin benda yang kita tak suka tu, Allah suka. :)
Friday, June 29, 2012 4 Percakapan By: Nurul Atiqah binti Rayah

Mereka Yang Saya Ada

K.A.W.A.N

S.A.H.A.B.A.T

T.E.M.A.N



Mereka sangat berharga. Mereka kadang kala bijak mempengaruhi kita. Mereka mencorak hidup dan peribadi.

Sabda Rasulullah s.a.w.:

"Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, maka hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya."

[Hadith Riwayat Abu Daud]



Mereka cerminan diri. Nak mengenali peribadi seseorang, lihat pada peribadi teman-temannya. Baik temannya, maka baiklah dirinya. Soleh temannya, maka solehlah dirinya. Walaupun ada yang berkata, tak salah berkawan dengan semua orang. Saya bersetuju, tapi cuba periksa siapakah yang paling rapat dengan diri kita. Maka dialah cerminan peribadi kita. :)

Sehingga hari ini, saya bersyukur kerana Allah sentiasa menemukan saya dengan sahabat-sahabat yang terbaik. Sahabat yang sentiasa ada di kala susah dan senang. Sahabat yang sentiasa tak lupa menguatkan juga mendoakan. Tak kurang juga dengan sahabat yang mengkritik di saat kejatuhan, tetapi sebenarnya mereka adalah jam waktu yang membangunkan. Atas setiap yang kamu sumbangkan, terima kasih sahabat! :)


Ada sahabat yang sentiasa bagi nasihat dan peringatan.

Ada sahabat yang Iqah cari waktu air mata jatuh tak tertahan.

Ada sahabat yang Iqah minta didoakan.

Ada sahabat yang Iqah minta dia temankan.

Ada sahabat yang Iqah curi masa untuk diluangkan.





Sahabat-sahabat Iqah,

Ana uhibbukum fillah!


Iqah sayang kamu semua kerana Allah! 

Iqah love you all because of Allah! 

*Terima kasih kerana jadi sahabat yang baik untuk Iqah!*



"Anis, nanti kita pegi umrah sama-sama eh."
(Sahabat sejak sekolah menengah. Sampai hari ni pun sume benda nak buat sama-sama. -_-')


Gamba ngn Za, masa farewell diploma.
(Semalam hari lahir Za, saje usik-usik dia. Kata Za, "Wei, mu ade bnde xmboh kabo kt ku ke?" Za, tempat luah segala isi hati). :D


A friend in need is a friend indeed.
(She will always be there, no matter what. How lucky am I. Kan? ^_*)


Waktu petang biasanya kami akan makan dan buat usrah sama-sama. Sesi luahan dan tekanan dan nasihat-menasihati wajib ada antara kami. Dila, akak will always miss you so much! :)


Ayat yang familiar antara kami sekarang: "Rindu kat Iqah.." "Iqah pun rindu kat Amy".
(May Allah give you something better, insya Allah).


These are among my greatest friends that I have. There are more whose I put them in my heart. Allah grant them to me whenever I need them. They calm me down and make me a better person. 

Thank you Allah, thank you friends. Thank you for what all of things that you have done. 
I will always put my trust in you dear Allah. Please make our journey of life easy for us towards akhirah. Ameen.~


Friday, May 4, 2012 8 Percakapan By: Nurul Atiqah binti Rayah

Semua Lelaki Jahat!

"Sume lelaki kat dunia ni jahat"

Saya tak hairan dengan kata-kata yang keluar dari mulut salah seorang teman sewaktu kami keluar bersama-sama tadi. Setelah mendengar pelbagai kisah kegagalan percintaan kawan-kawan, dia meluahkan perasaan. Saya tak dapat nak salahkan dia, sebab dari sudut pemikirannya kadangkala saya rasa wajar jugak perasaan tu. 




Lelaki, kadangkala cara pemikiran anda yang terlalu 'mahu ambik mudah' itu menyakitkan hati kami, golongan wanita ini. Anda tak mahu pun cuba meneliti kesan di sebalik tindakan anda, tapi anda lebih suka berfikir dan ambik tindakan sesuka hati anda tanpa sedikit pun memikirkan kesan terhadap perasaan kami. 

"Alaa, ko cakap sume lelaki jahat. Abis tu, ayah ko bukan lelaki ke?"

Jawapan cliche

Bukan semua lelaki melayan wanita seolah-olah tidak berperasaan, tapi hampir 70% setakat ni dapat saya lihat lelaki mudah untuk mengabaikan wanita yang betul-betul sayang pada dia. Aduhai, memang malang bila lelaki ni tak tahu menghargai permata yang ada di depan mata. Dugaan bagi lelaki adalah apabila dia punya segalanya; rupa, duit dan kedudukan. Segalanya itu akan menarik ramai orang untuk dekat dengannya termasuklah wanita (biasanya orang ketiga).

Lelaki terbaik adalah lelaki yang dapat mempertahankan hubungan atau rumahtangganya daripada anasir-anasir luar seperti orang ketiga ini. Kadang-kadang, kalau tiada angin, pokok takkan bergoyang. Ataupun, kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya? (eh, Iqah, bukan main sedap awak hentam kromo peribahasa ye?) Senang cerita, kalau kamu tak gatal, perempuan tu pun tak melayan. Kan?

Makanya, dalam hal seperti ini, haruslah perempuan berprinsip. Perempuan kena tegas, jangan biarkan lelaki buat sesuka hati. Maksudnya, jangan sesenang hati merelakan si lelaki mencerobohi hak privasi kamu. Mahalkan harga diri kamu, sebab wanita ini fitrahnya cantik. Jadi, tunjukkan kecantikan kamu hanya kepada yang berhak. Ingat kata-kata ni, wanita yang baik itu pasti akan bergandingan dengan lelaki yang baik. Dan wanita yang meletakkan harga dirinya pada tahap yang rendah tak mustahil akan ditemukan dengan lelaki yang sebegitu juga.

Kamu mungkin kecewa dengan percintaan kamu yang lalu kan? Cuba perhatikan dan fikir balik, kenapa Allah takdirkan semua ni?


Allah, jaga hati kami dari kelalaian & kemaksiatan. 
Penuhi hati kami dengan rasa cinta dan taqwa kepada-Mu.


Jawapannya mungkin ada pada diri kita sendiri. Allah mungkin nak kita perbaiki diri kita, sebab kita dah banyak buat silap yang kita sendiri tak sedar di mana. Mungkin pada cara pergaulan kita dengan lelaki ajnabi. Kita banyak SMS atau bersembang dengan lelaki untuk perkara-perkara yang tidak sepatutnya. Ataupun mungkin juga Allah nak kita pertingkatkan ilmu kita, supaya sampai saat yang betul-betul sesuai, Allah akan temukan kita dengan insan yang juga telah bersedia dari segi kelengkapan ilmu, fizikal dan juga kewangannya. Bersangka baiklah dengan Allah, sebab Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. Bersabarlah, kerana sabar itu sangat indah hasilnya.

Mungkin untuk lelaki, sebelum anda mempermainkan perasaan wanita, anda boleh ingat ini:

"Apa sahaja yang anda lakukan, ada malaikat di kiri dan kanan anda yang mencatat. Dan ingat, Allah akan balas setiap apa yang anda lakukan atau perkatakan. Mungkin balasannya tidak kepada anda, tetapi menimpa orang yang anda sayangi."

Berhati-hatilah. Anda fikir seronok je? Dunia ini bukan tempat untuk bermain-main. Dunia ini ladang akhirat. Ibarat kita bercucuk tanam di sini, dan hasilnya akan kita tuai di sana. Dah sedia ke nak ke sana? Fikir-fikirkanlah. Anda tak terlalu muda untuk mati, dan juga tak tua untuk bertaubat.

Untuk anda; lelaki dan juga wanita, sungguh saya sayang anda kerana Allah. Kerana anda saudara saya, dunia akhirat. Kerana itu kita harus saling memberi peringatan. :)


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


p/s: Tadi tiba-tiba ada seorang mamat ni yang selalu share pasal agama kat Facebook tegur saya kat YM. He was trying to drag me into horny conversation. Terkejut betul! B*D*H punye lelaki. Kalau dah tak tahan sangat, suruh la mak carikan bini, pastu kawin. Hailaa. Berhati-hatilah korang dengan manusia ni. Apa ada dalam hati pun tak tahu. Jangan bila tengok dia post pasal agama je, terus jatuh cinta. Haih. Geli. Nauzubillah, Astaghfirullah. Moga Allah pelihara.

Sungguh saya kesal dengan orang yang mempergunakan agama dan mencemarkannya. :(


Semua lelaki jahat? :'(
Saturday, March 31, 2012 0 Percakapan By: Nurul Atiqah binti Rayah

Cuti Pertengahan Semester Kali Ini

Cuti pertengahan semester kali ini saya peruntukkan hanya 3 hari di rumah. Orang lain dah sibuk berada di rumah, saya pula ke Konvensyen Bidadari Dunia 2012 di Pusat Konvensyen Antarabangsa di Putrajaya. Isnin petang baru sampai umah. Miza ikut sekali saya balik Ganu sebab maknya bercuti ke Indonesia.




Nak dijadikan cerita, cuti kali ini kami harus ke mahkamah untuk mendengar perbicaraan bagi kes jenayah untuk subjek Criminal Procedure. Mulanya kami ke Mahkamah Sesyen Dungun, tapi Majistret kebetulan takde pulak pada hari kejadian (semalam). "Kalau adik nak dengar kes syariah, adik boleh pegi mahkamah syariah kat belakang ni," kata kakak pendaftar yang baik hati itu.

Mahkamah syariah hanya terletak 2 jengkal (hiperbola) je dari mahkamah sivil. Masuk je pintu pagar Mahkamah Syariah Dungun, terus teringat segala kenangan time praktikal diploma dulu. Teringat pegi mahkamah dengan Kak Nor & Encik Khir. Dengan blazer, kami berdua (Kak Nor & saya) duk ke hulu ke hilir buat-buat busy sebelum perbicaraan dimulakan, sambil menegur staff-staff mahkamah. :)

Masuk je dewan bicara, ingatan sekali lagi melayang waktu dulu-dulu. Saya pernah merasa duduk di kerusi peguam, di sebelah Encik Khir waktu perbicaraan. Dan hari ini saya duduk di kerusi orang awam, tekun mendengar perbicaraan, sambil mengomel-ngomel bersama Miza di sebelah.

"Ish, mudanya dah bercerai."

"Tengok muka macam baik, sanggup dia pukul isteri dia."

Dialog-dialog di atas kedengaran dari mulut kami. Sambil bagi komen masing-masing terhadap penghakiman yang dibuat oleh Tuan Hakim. Selesai perbicaraan, terus bergegas ke bilik Tuan Hakim mintak signature untuk assignment kami. Hihi. Nasib baik Tuan Hakim sporting. Terima kasih Tuan kerana memudahkan kerja kami. Barakallahufika. :)

Tengok jam dah pun pukul 12.30 tengah hari. Hajat di hati nak bawak Miza shopping kat Pasar Payang, Kuala Terengganu. Miza nak beli ole-ole untuk family. Sambil saya pun tumpang shopping skali. Memang agak banyak jugak la yang dibeli. Daripada keropok, makanan sampingan, batik, kaftan, keychain dan lain-lain. Sakan membeli.


Puas hati dia shopping. :)

Lepas solat, kami singgah di pantai kelulut. Bawak Miza rasa minum air kelapa & makan keropok lekor di tepi pantai. Seronok sangat dia akhirnya dapat makan satar, keropok lekor dan minum air kelapa sambil menikmati suasana di tepi pantai. :)


Mari makan!

Macam tak lengkap je post ni kalo takde gambar kan? Hee. 


Selasa, 27 Mac 2012:


Pantai yang sangat cantik

Miza & Kakak

Menikmati keropok lekor di tepi pantai. :)



Budak tembam. (-_-')



Udah mau pulang. :D

Khamis, 29 Mac 2012:

Pagi tu, sekali lagi pegi pantai. Cakap kat Umi nak gi joging walhal Miza dah tak sabar-sabar nak mandi. Ombak sangat kuat, sampai Miza yang pandai berenang tu pun tak berani nak ke tengah sangat. Saya cuba jugak pegi kat gigi air, sekali ombak datang memang boleh jerlus kaki dalam pasir tu. Sempat breakfast nasik lemak dan minum air teh ais lagi. Pastu joging sepanjang pantai ditemani buih ombak yang putih. Cewah! Tak dilupa, banyak-banyak zikir ingat Allah bila tengok keindahan ciptaan Dia ni. :)

Abeh licin itu nasik lemak Miza. Yang masih berbaki tu saya punye. Pedas, tak dapat nak abehkan. (T_T)

Miza was at Paka Beach. :)

Main tanam-tanam air

Seronoknye dia jumpe pantai. ;)

Yang ni Miza yang tulis. Cantik kan? ;)

Jumpe lagi. ;)


Petang dalam hampir ke pukul 4, kami bertolak pulang ke UIA. Miza cakap, sayu pulak rasa hati nak tinggalkan Ganu. Takpe, nanti kita plan trip ke pulau pulak ye. Insya Allah. :) 
Pulang awal sikit ke UIA kerana kerja-kerja masih banyak yang terbengkalai. Moga Allah permudahkan. Next week there will be tests on going! Pray for us please. May Allah ease the journey of life. Amiin.~


L.O.V.E,
Tuesday, March 6, 2012 8 Percakapan By: Nurul Atiqah binti Rayah

Hujung Minggu Hari Itu

Minggu lepas tiba-tiba Miza ajak ikut dia balik Bangi, sebab sepupu-sepupunya adakan majlis kawin. Ni last minute punya plan. Kalau diikutkan, memang tak nak ke mana-mana hujung minggu sebab keje yang diberi memang sangat berlambak-lambak. Maklumlah, dah tahun akhir. (Padan muka. Konon excited sangat dapat naik tahun akhir).

Saya mulanya serba salah, tapi sebab Miza dah ajak dan kesian pulak bila fikir dia balik sorang-sorang.Kami sampai stesen KTM Bangi, Kak Yong (kakak Miza) datang ambik. Terus ke Dewan Seri Endon, Putrajaya. Masa sampai tu sume orang tengah sibuk packing goody bag untuk diberi kepada tetamu keesokan harinya. Saya dan Miza meringankan tulang menolong mereka, walaupun masa sampai tu memang dah penat sangat sebab hampir 2 jam berdiri dalam tren. 

Dah siap apa yang patut, hampir jam 2 pagi baru bergerak pulang ke rumah. Penat memang tak payah cakap. Tapi tuan rumah memang nak yang terbaik untuk tetamu. Awal-awal pagi dah bangun, berebut iron baju. Haha. Sambil-sambil tu berkenalan dengan sedara-mara Miza. Everyone is so nice. Nenek Miza paling kelakar. Banyak bagi nasihat, terutamanya nasihat nak cari suami. :D

Jam 11 pagi sampai di Dewan Seri Endon, Putrajaya. Kami ditugaskan jadi penyambut tetamu. Silalah dengki ye. Walaupun kami penat berdiri dan tak henti-henti memberikan senyuman, tapi sebenarnya kami gembira. Gembira sebab dapat makan sedap-sedap dan juga dapat special goody bag. Haha. Sarah jadi mak andam saya pada hari kejadian. Untuk pertama kalinya Sarah buat make over untuk saya. Memang surprise! The output: I love it!~  :)    

Penjaga barisan kanan katanya. :D

 Got to know her families & relatives. :)

Budak tembam di sebelah kiri. (-_-")


Selamat Pengantin Baru buat Along & Angah bersama pasangan masing-masing. Semoga bahtera yang dibina ini akan menyempurnakan separuh lagi iman kalian. Buat diri sendiri, belajarlah untuk sentiasa memperbaiki dan memperkukuhkan diri, sama ada dari segi luaran dan dalaman, kerana perkahwinan itu sebenarnya bukanlah semata-mata tentang cinta tetapi tentang bagaimana membina ummah. :)



*segala foto hasil ehsan muazmohamed pictures*

*gambar pengantin tak disertakan pun. hahaha*
Tuesday, February 14, 2012 0 Percakapan By: Nurul Atiqah binti Rayah

Mintalah Pada Dia

Di malam keheningan malam, kelihatan seorang anak gadis sedang bersujud. Lama sujudnya meminta kepada Ilahi agar dikurniakan apa yang terbaik buat diri juga mereka yang dipunyainya. Hati merintih, mengadu kepada Allah tentang apa yang dirasakan tidak tertanggung olehnya. Dia bahagia begitu. Sujud lama ketika bertemu tuhannya. Kerana tatkala itulah dia dapat meluahkan segala isi hatinya kepada yang Maha Memahami Lagi Mengerti.

Tiba-tiba......

“Angah... Angah...”
Ada seorang kanak-kanak berusia dalam lingkungan 7 tahun sedang memanggil-manggil sambil menggoncangkan bahunya.

Aduhh. Hilang segala kekhusyukannya tadi.

“Eh, adik jangan kacau Kak Ngah solat.” Terdengar suara Abuya menegur perbuatan Mujahid.

“Doh, Kak Ngah sujud lama sangat.” Mujahid berkata dengan suara tahan nangis (ingat Abuya nak marah dia la tu! :P)


“Solat hajat memang sujud lama.” Abuya cuba memberi pengertian sedang mata tak lepas dari TV. (orang laki ni kalo tengok bola, makk aihh...)

"Adik ingatkan Kak Ngah pengsan." 


"Errrrr...? Adoyai..." Saya tahan gelak dalam hati.

Saya ringkaskan doa. Terus bangun duduk tahiyat akhir dan bagi salam. Dah hilang fokus.


xxxxxxxxxxxxxxxxxx



Bukan itu yang nak dihighlight di sini. Yang sebenarnya, nak berkongsi: 

Ada apa dengan solat hajat?

“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka mendapat petunjuk.”
[Al-Baqarah: 186]

Cuba bayangkan Allah sedang bercakap dengan kita dengan ayat Qur’an kat atas tu. Apa perasaan kita? Gembira tak terperi rasanya. Baik tak Allah? Allah banyak kali suruh kita ni mintak kat Dia. Doa. Allah kata. Mintaklah, nescaya Aku perkenankan. Tapi ada tak kita bersungguh-sungguh mintak? Sungguhlah Allah Maha Pemurah kan? Kita ni kadang-kadang tak sedar, banyaknya yang Allah bagi, tapi kita sedikit sangat bersyukur.  Cuba tengok betul-betul ayat di atas tu. Allah kata Allah akan bagi kepada sesiapa yang taat akan perintahKu. Muhasabah kembali, selama ni kita betul-betul taat perintah Allah tak? Pancaindera kita, apa yang telah kita manfaatkan?

Apa Yang Kita Mintak?

Teliti kembali doa-doa kita selama ini. Kita mintak kebaikan. Dah tentu. Untuk siapa? Diri sendiri je? Doa untuk mak ayah? Para guru? Sahabat-sahabat kita? Saudara seIslam kita? Aisey, takkan nak jadi orang yang pentingkan diri sendiri je? Nak menuju akhirat sorang-sorang je ke? Tak nak ke masuk syurga ramai-ramai? Kan lagi meriah tu?


Mintaklah keampunan dari Allah. Setiap doa kita, wajib mintak keampunan dan kasih sayang Allah. Sebab kita ni setiap saat buat dosa. Kadang-kadang tak sedar pun yang kita dah berdosa. Nauzubillah. Mintaklah supaya Allah mengasihi kita dan insan-insan yang berada di sekeliling kita, supaya kita semua akan hidup dalam ketaatan dan keredhaanNya dalam suasana yang lebih harmoni. Insya Allah. 

Jom kita mulakan sekarang! Mintak pada Allah supaya Allah ampunkan segala dosa-dosa kita, ibu ayah, guru-guru, sahabat-sahabat, saudara-mara dan seluruh umat Islam di dunia ini. Jangan lupa mintak supaya Allah bersihkan hati kita dari segala dendam dan dengki. Insya Allah, Allah permudahkan urusan kita semua. :)


Wassalam.

(Ada sorang sahabat sungguh-sungguh mintak saya doakan dia. Katanya, sebagai balasan dia akan doakan perkara yang sama untuk saya. Awak ni memang sweet la, sahabat! Peluk sikit! Hehe.)

p/s: Jangan lupa juga mintak supaya Allah teguhkan hati-hati kita tatkala dilanda ujian. Allah, jangan Engkau uji persahabatan kami dgn apa yang tidak mampu kami hadapinya. :'(