Wednesday, August 24, 2011 By: Nurul Atiqah binti Rayah

Yang Tidak Seperti Dulu

Assalamualaikum..

Sepanjang bulan Ramadhan ni, Alhamdulillah dapat banyak sangat invitation iftar. In fact, bukan saya yang dijemput, tapi Abuya. Bab seronok dapat invitation berbuka ni, bila banyak sangat makanan yang disediakan. Bab yang tak seronok pulak bila tengok makanan yang tak habis setelah sebelum berbuka tu bukan main lagi ambik banyak-banyak. (-_-#)

Hari tu, ikut family berbuka kat Rumbia Resort. Semalamnya berbuka di Kelab Golf & Rekreasi Petronas. Kalau nak di bandingkan, best iftar kat Rumbia lagi. Sebab makanan kat Rumbia lagi variety even kami satu family terpaksa berpecah sebab datang lambat (dekat pukul 7 petang baru sampai), dan memang kami tak nampak kerusi meja yang kosong. So, ambik inisiatif berpecah dan duduk je kat mana yang ada. :D

Sedang nak mencedok lauk pauk beserta nasik, tiba-tiba terpandang seseorang yang saya kenal tapi dah lama tak jumpa. Cikgu sekolah rendah saya, Cikgu Syamsiah. Beliau tersenyum sambil melambai-lambai tangan ke arah saya. Saya cuma mampu tersenyum dari jauh sebab masa tu tengah kalut. Orang lain sume dah standby kat meja makan masing-masing tunggu azan maghrib, tapi saya belum cedok nasik lagi. Hee.

Duduk di meja makan bersama orang yang tidak dikenali membuatkan kita jadi agak kaku dan kekok. Secara automatiknya rasa apa yang dibuat sume tak kena. (Ke saya je yang macam ni?). Di meja makan itu, saya bersama 2 orang adik saya menumpang kasih bersama sebuah keluarga. Tiba-tiba,

Pakcik : Awak ni anak Rayah?
Saya   : A'ah. (sambil memaniskan muka)
Pakcik : Awak tak kenal Pakcik?
Saya   : Err. Tak. (muka serba salah)
Pakcik : Pakcik pun tak kenal awak. Hahaha~
Saya   : Cis!(dalam hati je, tapi suara tak keluar. Ditambah dengan muka blur).


Selesai makan, saya berjalan menuju ke meja Cikgu Syamsiah. Walaupun Cikgu hanya pernah mengajar saya sekejap, tu pun waktu kelas tambahan masa darjah 6 dulu, tapi Cikgu masih ingat saya. Mungkin sebab anak Cikgu sekelas dengan saya (dan pernah rapat dengan saya) dan kebanyakan anak-anak Cikgu dengan adik-beradik saya sebaya.

Saya nampak muka Cikgu excited. Cikgu ingat saya dah jadi lawyer. Siap introduce kan saya kat sume yang ade di meja makan tu sambil cakap,
"Ni lawyer ni.."
Aduhai Cikgu. Sungguhla saya terharu. Saya tau Cikgu bangga bila anak didik Cikgu berjaya. Insya Allah, moga-moga berkat doa Cikgu di bulan Ramadhan ini, Allah makbulkan doa Cikgu. Amiin.

Saya hanya tergelak bila Cikgu cakap macam tu. Sambil membuat pembetulan, "Cikgu, dop jadi lawyer lagi. Ade 1 tahun lagi. Chambering pun dop lagi Cikgu." (sambil menunjukkan gigi)

Seorang demi seorang adik-adik saya di'interview' oleh Cikgu tentang belajar. Cikgu masih ambik berat terhadap kami. Kejayaan kami, kebanggaan Cikgu. Cikgu masih kelihatan seperti dulu. Wajahnya tak langsung dimakan usia. Semoga Allah berkati hidup Cikgu Syamsiah dan keluarganya selalu, sebagai bayaran penat-lelah serta jasamu guru.~

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

Pendapat saya:

Cikgu zaman sekarang, sangat berbeza dengan zaman dulu. Kalau cikgu zaman dulu, mengajar sebab nak tengok anak-anak didiknya berjaya dunia & akhirat, cikgu zaman sekarang (bukan sume cikgu) mengajar sebab nak dapat gaji semata-mata. (Terkejut bila dengar ada cikgu perempuan di zaman universitinya terlibat dengan masalah sosial, hisap rokok, dsbnya). Niat mengajar, cara mengajar dan keikhlasan mengajar sangat penting untuk keberkatan ilmu kepada murid-murid.

Sounds creepy ke? Tak kisahlah, yang penting renung-renungkan dan selamat beramal! :)

0 Percakapan:

Post a Comment