Sunday, August 21, 2011 By: Nurul Atiqah binti Rayah

Pengalaman Ramadhan

Assalamualaikum..

Ramadhan dah masuk ke fasa yang terakhir. Cepat sangat masa berlalu kan? Entri kali ni saya nak cerita pasal pengalaman sepanjang bulan Ramadhan ni. Masing-masing mesti ada pengalaman sendiri kan? Di samping berusaha mengejar fadhilat-fadhilat di bulan yang penuh keberkatan ni, dalam menjaga hubungan dengan Allah, hubungan sesama manusia juga haruslah diambil kira. Jangan asyik sibuk beribadat, sampai orang di sekeliling pun kita dah tak ambik kisah.

Ceh. panjang pulak membebel. Korang sume macamana? Sihat? Lama tak dengar khabar. Letih sangat ke puasa ni? Hee. :D

Sahur


Bila ibadat puasa ni bersama family di rumah, makanya memang perangai mengada-ngada tu datang. Kalau kat UIA, pandai je nak bangun sendiri, tapi bila kat umah ni walaupun alarm dah bunyi still sambung tido sebab dah tau, kejap lagi mesti Abuya kejut. (Muahaha. Buruk giler perangai).

Pastu, lauk sahur tu pulak tak tahu kenapa, Umi masak memang sedap. Memang kalau ikut hati, nak menambah tapi fikir dah nak abis waktu sahur. Hehe. Waktu bersahur kat UIA, makan roti dengan air milo je. Tu pun tak rasa apa, sebab bangun sahur sebab nak ambik berkat je. Bila Abuya called tanya makan ape, sedih sangat bila dengar anak dia bersahur macam tu. Padahal anak beliau memang tak kisah pun. Ngee~

Bazar Ramadhan


Waktu kecik-kecik dulu memang teruja sangat pergi bazar. Sampai tiap-tiap hari ajak Abuya pergi. Tapi bila dah besar ni memang terasa malas nak menapak ke bazar. Kenapa? Sebab orang saaangat ramai, menitik-nitik peluh sebab berasak-asak di tengah lautan manusia tu mencari apa yang nak dimakan. Umi dah masak pun, tapi bawak jugak bila adik-adik asyik mengajak. Pemandangan di bazar? Selalu aje sahabat-sahabat di fb post tentang pemandangan aurat di bazar Ramadhan. Memang betul pun.

Ramai sangat orang yang puasa, tapi tak menjaga aurat. Ada sekali tu, saya siap terpandang 3 orang jejaka yang duduk di tepi jalan sambil mata mereka memerhatikan perempuan-perempuan yang lalu lalang sambil tersengih-sengih. Eeii, seram sangat dengan orang lelaki macam ni.

Kalau kat UIA, tak berapa nak rajin jugak tapi bila ramai-ramai jalan kaki kira OK la. Walaupun bazar tu tak besar, tapi setakat nak makan apa yang dapat mengenyangkan perut tu, bolehlah. :)

Solat Terawih

Kalau Ramadhan kat UIA, biasanya bersolat terawih bersama sahabat-sahabat di musolla mahallah ataupun masjid UIA, bila berpuasa di rumah, solat terawih bersama-sama keluarga di surau berhampiran. Lazimlah, para jemaah terdiri dari warga emas, makcik-makcik, adik-adik pun ada. Isu yang sering sahabat-sahabat cakap, tentang saf yang berlubang. Oh, saya pun mengalami hal yang sama. bila kita rapat ke kanan, makcik di sebelah tak rapat-rapat walaupun saya cuba menyentuh lembut tangannya dengan isyarat supaya beliau rapatkan saf.

Gimana caranya ya mau menyelesaikan situasi ini? :(

Adakah makcik-makcik ini tidak mengerti? Atau bila makcik-makcik ini sudah membawa sejadah sendiri, maka beliau tidak mahu berganjak lagi. Hmm..~

Kesimpulannya, walau apa sekali pun yang kita alami, anggaplah itu satu ilmu baru yang mungkin satu hari nanti akan menjadi satu perkara yang manis untuk dikenang. Mungkin juga untuk dirindui. :)

Wassalam.


p/s: Sia-sia puasa kalau tulis blog nak mengata orang. Lagi sia-sia kalau benda tu tak betul. Renung-renungkan dan selamat beramal! (^_^)

2 Percakapan:

batrisya qistina said...

sia2 je surf internet kalu tak jumpa barang yang dicari :D

Nurul Atiqah binti Rayah said...

'cik' batrisya: saya kabo doh kang saya xreti membeli di internet ni. haha~

Post a Comment