Monday, March 21, 2011 By: Nurul Atiqah binti Rayah

Sebelum Final Exam Bermula..

Assalamualaikum..

Minggu ni minggu akhir sebelum 'final exam' bermula. Semua orang dah macam stress je saya tengok. Topik banyak lagi belum cover. Kes banyak lagi kena hafal. Section berlambak lagi nak kena ingat. Tak tahu buku mana yang nak disentuh dulu. Kan? Bagi yang tak settle lagi assignment tu, satu hal lagi. 

Bila dah dekat sangat dengan final exam ni, bila kepala dah fikir macam-macam benda, mulalah nak stress. Itu tak kena, ini tak kena. Itu tersilap, ini tersilap. Pantang ada orang wat salah, terus rasa nak marah. Bagi manusia-manusia yang 'emo' terlebih, terus marah orang tanpa usul periksa. Bagi manusia yang berhati nurani sikit, dalam hati terus istighfar dan sabar. 

Saya sendiri pun sebenarnya dalam beberapa minggu ni, tak lari dari tekanan. Macam-macam hal yang jadi. Apa yang saya buat? Mula-mula, tahan. Simpan dalam hati. Lepas tu, datang pulak masalah lain, kepala rasa dah berat. Akhirnya, dada sakit. Empangan pun pecah. Nak buat macamana kan? Kalau dah namanya perempuan..T_T

Ahad baru ni, usrah terakhir bersama adik-beradik Raudhah. Sedih sebenarnya bila fikir lepas ni dah susah nak jumpa adik-beradik yang dah grad. Dalam hati saya doa supaya lepas ni Allah panjangkan jodoh kami, boleh selalu jumpa lagi. Last usrah baru ni kami pergi Sungai Pisang. Sambil usrah sambil rehlah. Seronok sangat. Pergi dengan 2 buah motosikal dan 1 buah kereta. Suka sangat sebab dapat drive walaupun tak jauh. Hehe. :)

Time usrah, saya yang sentiasa terlupa ini, 'dikejutkan' balik oleh Along Fatihah, bahawa dalam dunia ni sebenarnya ada ramai lagi insan yang lebih malang dari kita. Ada ramai lagi yang tak sempat merasai nikmat yang kita ada. Kita yang tak pernah susah ini sebenarnya terlalu manja. Bila Allah datangkan sedikit ujian, terus mengeluh. Padahal, mengeluh itu amalan jahiliyyah. Astaghfirullahal 'azim. Ampunkan kami ya Allah..

Saya ingat saya dah jadi insan yang kuat, tapi sebenarnya tidak. Saya ingat saya boleh hidup sendiri tanpa insan lain, tapi sebenarnya tidak. Saya ingat hidup ini cukup dengan siapa saya sekarang, tapi sebenarnya tidak. Sebenarnya, saya perlu lebih berusaha. Sebenarnya, saya perlu majukan diri saya. Supaya akan datang nanti, saya akan jadi lebih baik dari sekarang. Insya Allah. :)


Secebis dari folder 'Rehlah Raudhah'.


 
'Berkelah' dulu kat tangga besar. :D


 Ini besan saya. Heheh.~


Jangan disangka air di Sg. Pisang tidak merbahaya. :P


Jom kita breakfast! :)


Hari itu kami tadabbur alam melalui Surah as-Sajadah


Part of the Raudhah's Family :)


 Adik-beradik saya. :)


Cameragirl kami dgn bekalnya. :)


Dalam hati, tekadkan diri. Bahasawanya, saya perlu dan akan terus bersyukur. Saya perlu lebih banyak belajar bersabar. Belajarlah dari setiap apa yang berlaku di sekeliling kita, kerana sesungguhnya Allah telah menetapkan hikmah di sebalik setiap kejadian yang berlaku. Bersangka baiklah dengan Allah. Sekian. Wassalam. :)

5 Percakapan:

Amy Natasha Adam said...

Be strong bebeh!=)

Nurul Atiqah binti Rayah said...

thank you amy! =)

Hujjati said...

Banyakkan doa.... itulah pnguat jiwa dan raga....

Mohamad Akram Arif bin Sobree said...

kuatkan semangat!

Nurul Atiqah binti Rayah said...

to Ashraf: syukran! :)

to Along: same goes to you. :)

Post a Comment