Sunday, March 13, 2011 By: Nurul Atiqah binti Rayah

Senyum Dan Bersyukurlah

"Kakngah, Maryam nak cari ubat gemuk..tlg cari ke Maryam blh?" 
SMS yang saya terima dari adik saya, Maryam pada satu hari. Hampir tak percaya rasanya bila baca SMS tu. Biar betul budak ni. Nak makan ubat gemuk? Lantas saya menyentuh pad telefon tangan saya.

"Nk mkn ubat gemuk? Xpyhla, byk side-effect." Saya membalas.

"Maryam nak gemuk skit, tp xnk gemuk mcm Angah. Jus Mate yg Dr. Rozmey tu pun boley." Maryam membalas pula.

Cet! Sempat lg mengutuk kakak sendiri. Dalam masa yang sama, rasa nak gelak pun ada. Dr. Rozmey? Apa, dah kurang sangat ke produk 'ubat gemuk' kat Malaysia ni sampai nak guna produk Dr. Rozmey? Saya tergelak hairan.

Maryam makin kurus sejak dia kemalangan hari tu. Maryam terpaksa kawal makan, sebab lukanya di perut. Kalau silap makan, alamatnya memang tak bergerakla Maryam duduk di kerusi malasnya tu. Saya berjanji akan cuba mencari 'ubat gemuk' seperti yang diminta oleh Maryam. 

Dan dalam masa yang sama, sewaktu balik ke rumah minggu lalu, saya ditegur kerana kata Umi badan saya dah naik. Dah bulat. Ye ke? Saya tak perasan. Agaknya kat UIA ni asyik makan ayam je tiap-tiap hari, tu yang jadi macam ni. Belum kawin lagi, tapi badan dah berisi. (Tidakkk...!!!!!)

"Ala, ubat kurus kan banyak sekarang ni." 
Saya menjawab sekadar menyedapkan hati sendiri bila Umi cakap, baju saya dulu dah tak muat untuk dipakai. Adui, memang kena diet la ni Umi? (-_-')

Semalam lepas naik bas, dapat SMS dari Umi, "Ok jg diri n jgn mkn terlebih." 
Alahai ibuku sayang ni. Bimbang agaknya anak dara sulung dia ni terlebih chubby. Hehe. Umi, sebenarnya dalam hati, Angah sangat terharu sebab Umi sangat menjaga Angah. Tanya dah makan ubat ke belum, pesan suruh jaga diri, jaga makan, dan banyak nasihat-nasihat a.k.a bebelan mesra yang terdengar di telinga yang kadang-kala buat Angah sangat merindui Umi.

Abuya pula tetap memanjakan saya walaupun umur saya sekarang dah mencecah 24 tahun. Semalam Abuya sanggup keluar awal dari office semata-mata nak kejar bas saya, supaya dapatlah jumpa saya sebelum saya bertolak ke KL. Abuya, tak terhitung rasanya kepayahan Abuya demi Angah. Anakmu ini sudah dewasa. Jangan bimbang, Angah akan belajar untuk jadi insan yang kuat. Abuya, semalam Angah cakap kat Umi, tak payah tunggu Angah naik bas, Angah dah biasa sorang-sorang. 
Kuat tak Angah?:)

Jauh dalam hati, Angah nak jadi macam Abuya. Insan yang sangat banyak bagi contoh buat Angah. Kata Umi, Abuya tak reti marah orang. Walau seteruk mana pun orang melayan Abuya, Abuya tetap tersenyum dan sabar. Kadang-kadang Angah pulak yang rasa nak marah sebab orang buat orang yang Angah sayang macam tu. Abuya bagi agama kat anak-anak. Dan saya juga adik-beradik yang lain merasai nikmat iman dan Islam itu hari ini. Alhamdulillah, Angah sangat beruntung sebab ada ayah yang prihatin dan penyayang macam Abuya. ;)


Abuya & Umi: Angah akan kuat. Insya Allah. Angah takkan biarkan emosi Angah terjejas sebab orang yang tak penting pun dalam hidup Angah. Ye, yang benar takkan dikalahkan oleh yang batil. Untuk insan yang berjaya buat saya marah & bersedih, terima kasih yang tak terhingga buat kamu. Saya takkan melayan kamu, dan saya takkan jadi seperti kamu, menambahkan sedih orang lain. Saya kuat kerana adanya insan-insan yang saya sayang di belakang saya, dan hidup saya takkan terjejas kerana adanya kamu. Kerana kamu tidak penting langsung bagi saya. Sekian.

9 Percakapan:

Amy Natasha Adam said...

huhu..sedihnya baca entry ni..(@_@)

NURUL ATIQAH BINTI RAYAH said...

Sedih ke amy?
Iqah cuma tulis ape yg iqah rs..T_T

batrisya qistina said...

alahai..hahaha :D

Amy Natasha Adam said...

abuya iqah baik..huhu..

sufygirl said...

Quote:

"Untuk insan yang berjaya buat saya marah & bersedih, terima kasih yang tak terhingga buat kamu. Saya takkan melayan kamu, dan saya takkan jadi seperti kamu, menambahkan sedih orang lain. Saya kuat kerana adanya insan-insan yang saya sayang di belakang saya, dan hidup saya takkan terjejas kerana adanya kamu. Kerana kamu tidak penting langsung bagi saya."

LIKE LIKE LIKE SANGAT3! v(^_^)v

NURUL ATIQAH BINTI RAYAH said...

Amy, Alhamdulillah sgt3 Abuya Iqah harta paling berharga yg Iqah ada..:)

Ahmad: gelakla lg :(

Jie: Terima kasih sgt3 Jie..:)

hujjati said...

Setiap percakapan dan penulisan seseorang itu menggambarkan tentang hati sang penulis.

Maka, sekiranya tulisan atau percakapan seseorang itu mengambarkan gembira, maka gembiralah hatinya...

Tapi, andai kata penulisn tersebut mengambarkan penuh kesedihan dan kemurungan, maka jelaslah bahawa hati sang penulis itu sedang bersedih dan berduka..

Sabarlah... Moga Allah bersama sang penulis...

fatraz said...

situasi yg orang alami skrg..mcm ni la..kerana mulut org lain..ataupun dgn kata lain, krn org lain..

NURUL ATIQAH BINTI RAYAH said...

Ashraf: skema..~

Yana: Sabar byk2 dik. Doa tu kan senjata kita? Takpe, pandangan manusia tak penting, yang penting pandangan Allah. Just be strong & focus on yr study. :)

Post a Comment