Wednesday, March 16, 2011 By: Nurul Atiqah binti Rayah

Gembirakan Orang Lain

Saya sangat suka dengan kata-kata "Kalau kamu tak mampu menggembirakan orang lain, sekurang-kurangnya janganlah pula menambah kesedihannya."

Ringkas, mudah difahami. Kata orang putih, short & precise. Tapi bagi saya kata-kata ini mungkin hanya akan difahami oleh insan-insan yang berhati nurani je. Yela, manusia kat dunia ni ada macam-macam jenis. Kadang-kadang jenis yang kita tak pernah terfikir dek akal pun ada. Maka, berwaspadalah. Sentiasa kuatkan diri menghadapi pelbagai jenis kerenah manusia ini.

Paling penting, berusahalah menjadi yang baik, walaupun tidak mampu menjadi yang terbaik. Manusia dicipta oleh Allah dengan akal, maka berfikirlah sebelum bertindak. Apa implikasinya, apa terbaik buat diri dan orang lain. Sangat benar, kita hidup di dunia ini secara bermasyarakat, dengan insan sekeliling, maka wajarlah dipertimbangkan hati dan perasaan orang lain. Mungkin hari ini kita rasa dia tak bermanfaat buat kita, tapi hari esok, mungkin Allah akan takdirkan sebaliknya.

"Sebaik-baik manusia adalah manusia yang bermanfaat untuk manusia yang lain."

Wallahua'lam.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Muhammad Mujahid Ilmi. Penceria kami, pengubat duka kami. Bintang hati kami. Si cilik petah dan bijak berkata-kata. Dia tidak reti menambah duka orang lain. Dia meriuhkan suasana dengan keletahnya. Bagi kami sekeluarga, dia insan tanpanya hilang seri. Walaupun usianya belumpun mencecah 6 tahun, namun dia tahu untuk tidak menambah kesedihan insan di sekelilingnya.
Bila sampai time Ahid suruh beli mainan, pun tak dikira menyusahkan sbb gerenti dia kan dapat. (-_-')



6 Percakapan:

Amy Natasha Adam said...

hehe..comey!

batrisya qistina said...

short & precise..mende tu?dop pahang weh speaking omputih nie..ce terang sikit..dop ahu mende ambe..ngee

NURUL ATIQAH BINTI RAYAH said...

amy: dia mewarisi genetik kakngah dia..haha

ahmad: cit!nilah dia org yg kita tak pernah jangka pun kerenahnya..hahaha

Afif Abdullah said...

trima kasih kerana menjadi tempat kegembiraan uteh...:)

NURUL ATIQAH BINTI RAYAH said...

uteh: same2..tahniah sbb b'jy memositifkn diri..sbnrnye, bila akak cbe bg nasihat kt uteh, hati akak pun same2 rs termotivasi..:)

batrisya qistina said...

hahahaha..tak pernah jangka?maksudnya?unpredictable?hahaha

Post a Comment