Thursday, August 26, 2010 By: Nurul Atiqah binti Rayah

Usah Bersedih Wahai Sahabat..

Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih, apatah lagi kita dibuang begitu saja. Tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.

1. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar, masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

2. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

3. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

6. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

8. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL...

Wahai sahabat yg kecewa, menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.

Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..

"Sesungguhnya Allah itu Maha Malu, lg penderma. Dia malu untuk menolak seseorang yang mengangkat kedua tangannya (utk memohon kpd-Nya) sehingga kembali dalam keadaan hampa, sia-sia." (At-Tirmizi)
PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..

Saya kongsikan artikel di atas untuk sahabat-sahabat & adik-adik yang pernah datang dan mengadu kepada saya bila mereke kecewa dengan cinta. Bagi saya secara peribadi, usahlah kita terlalu berharap dengan makhluk Allah ini, tetapi letakkanlah pengharapan yang penuh kepada Allah. Hati bukan milik kita, ia atas kuasa Allah. Allah yang berkuasa mengubah dan membolak-balikkan hati seseorang.

Maka sahabat-sahabat, adik-adik, andai 'seseorang' itu pernah mengecewakan kamu, ketahuilah, pasti ada hikmah yang tersirat di sebalik kekecewaan yang kita alami. Tak perlulah kamu memburuk-burukkan 'seseorang' itu kerana setiap perbuatan kita, walau sebesar zarah pasti akan ada balasan dari Allah. 

Kuatlah, kerana kita xsepatutnya bersedih untuk seseorang yang belum pasti milik kita. Berdoalah, kerana itu yang disaran agama. Jangan berdendam, kerana ia akan menyuburkan penyakit di dalam hati. Berlapang dada, terima seadanya ketentuan dari Ilahi. Hiduplah untuk masa depanmu yang lebih cerah! :)

2 Percakapan:

fatraz said...

salam...kaq iqah, terima kasih utk artikel di atas...harap blog kaq iqah diisi dgn artikel yg boleh memotivasikan hamba ini...salam ukhuwah...yana...

NURUL ATIQAH BINTI RAYAH said...

wslm..terima kasih atas kunjungan yana..
insya Allah, kalo ade artikel menarik kak iqah akan kongsikan kt blog ni..
kadang2 kak iqah ni suke mengarut..hehe..
thanks yana! :)

Post a Comment