Monday, August 23, 2010 By: Nurul Atiqah binti Rayah

Meniti Hari Dewasa

Alhamdulillah, seinfiniti kesyukuran buat Sang Pencipta, kerana dengan izin Dia jua maka genaplah kelmarin umurku menjejak 23 tahun. Ramai yang bertanya, apa hadiah istimewa yang saya dapat tahun ini? Saya tersenyum, lalu menjawab. Saya dapat "pelajaran".

Malam 21 Ogos, kebetulan saya ada meeting. Saya memang  tak ingat langsung yang esoknya adalah hari lahir saya. Selesai meeting, saya memeriksa peti surat telefon tangan saya. "No space for new messages." Mencurah-curah mesej masuk. Tak menang tangan. Jari menekan punat telefon. Saya tersenyum apabila membaca salah satu mesej dari senior saya itu.

"Bagi menyempurnakan titah perintah seri paduka baginda yang dpertuan agong~ setelah diperkenankan oleh duli duli maha mulia raja raja~ adalah dgn ini diisytiharkan tarikh bg besday NURUL ATIQAH RAYAH pd thn ini adlh dtetapkan pd 12 Ramadhan bsamaan 22 Ogos 2010..Puasa jgn xpuasa =p
Hapy besday shbtku,treasurerku,keriaku. Life have always moving, thus keep moving ya. Kalau tidak kita akan tertinggal. Tahun dpn kalau ada umur pnjg, Ahmad wish lg. =)"
[Ahmad, terima kasih sbb selalu bg kata-kata nasihat & semangat buat IQah]

Saya terharu apabila dapat mesej dari mantan PM AIKOL Fest'10, Raden.
"Eidul miladi sa'id ya ukhti Atiqah min Terengganu.. Semoga hidup kamu sentiasa di bwh rahmat-Nya, menjadi kebanggaan ibu ayah & family, menjadi sahabat yang setia, menjadi hamba yang taat pd-Nya:)
Semoga istiqamah dalam perjuangan..."
[Amin ya Rabb..Raden, walaupun kamu suke nyakat & kutuk saya, still you're kindest PM that I ever known..terima kasih kerana selalu mendoakan saya & sentiasa meletakkan harapan atas kebolehan saya.] :)

Anis (sahabat baik sewaktu di KOSPINT) memang awal-awal lagi dah call. Anis memang akan call tiap kali tiba waktu ulang tahun kelahiran saya. Mesej dari sahabat-sahabat di KUSZA pula masuk satu-satu. 

Bila online, saya periksa FB saya. Sangat ramai yang bagi ucapan hari lahir. Sampai saya rasa macam tak larat dah nak ucap terima kasih satu-satu untuk mereka. Lalu saya postkan status, menyampaikan rasa kesyukuran yang tak terhingga. Doa dari mereka amat saya harapkan untuk terus berjuang.

Pagi Ahad, 22 Ogos itu saya mesej Umi. Saya ucapkan terima kasih atas kesakitan Umi melahirkan saya, mendidik saya dengan penuh sabar. Tak terbalas rasanya setiap pengorbanan mereka. Kepada Abuya, saya menitipkan mesej yang hampir sama. Umi membalas mesej saya mengatakan keterharuannya. Abuya pula menelefon saya sejurus menerima ucapan saya.

Setelah itu, handset saya bergetar lagi.
"Life like a book. Every day has a new page, with adventurous to tell, lessons to learn, and about a good deeds to remember. Hope you have a good chapter this 24th year."
[saya baru 23 tahun masuk tahun ini] :D

"Salam. Buat Kak Iqah yg dikasihi, selamat hari lahir yg ke-22. Semoga segala impian & hajat akan tercapai. Terima kasih sbb menjadi kakak yg baik wt Kina & sentiasa bersama ketika susah dan senang. N terima kasih jugak sbb sokmo usik Kina. Haha. Luv U! Gunekan kesempatan time berbuka nanti utk berdoa & wt hajat. Insya Allah termakbul. Hehe."
[yg ni dari Sakinah Sulaiman, one of adik yg rapat dengan saya kat UIA ni. Saya sgtla suke usik dia. Kalo dia dh gelabah tu la yg paling saya suka. Haha..Btw Kina, akak dh 23 thn la thn ni. Akak tau muke akak nmpak muda kn, that's y la..Hehe..]

Menjelang malam, saya dapat mesej birthday lagi.
"Decide what you want & go for it. Take a deep breath and one giant step. You'll be dat much closer ;)
Utk Cik Kak Treasurer PC CONVEST, Kak Tiqah Rayah yg berdedikasi, Happy Birthday. May Allah bless you. Many happiness ahead. Be who you are and say what you feel, because who mind doesn't matter, who matter, doesn't mind.-anisayu
[Anisayu, dia muda dari saya, tp lebih tinggi dari saya. Hehe. Pernah terlibat dlm beberapa program AIKOL dengan si manis ni, dan kali ni kami akan bekerja sama-sama utk CONVEST'10, insya Allah.]
Rasanya, ulang tahun pada kali ini memberikan 1001 erti buat saya. Saya berterima kasih pada Dia kerana telah mengajar saya banyak perkara, memberikan saya erti hidup yang sebenar. Bila saya berfikir dalam-dalam, saya takut. Amalan saya sangat sedikit, sedangkan umur saya sudah hampir dengan kematian.

Sekali lagi, buat sahabat-sahabat yang sangat saya hargai dan sayangi, terima kasih yang tak terhingga buat kalian. Kehadiran kalian penguat semangat saya.

Buat Ustazah Ramizah, terima kasih atas ucapan.

Buat Abg Rijal, Kakteh, Maryam, Ilah, & adik-adik Angah yang lain, terima kasih juga sbb sentiasa ingat dan rindu kat Angah.;D

Yang teristimewa; buat Umi & Abuya yang sangat-sangat Angah sayangi sepenuh hati, terima kasih kerana menjadi ibu bapa terbaik di dunia ini. 

Moga Allah memberkati kita semua. ;)



0 Percakapan:

Post a Comment