Friday, August 13, 2010 By: Nurul Atiqah binti Rayah

Hadiah Ramadhan

Hari ini dah masuk 4 Ramadhan 1431H. Alhamdulillah, saya dan kamu diberi kesempatan untuk bertemu lagi Ramadhan yang penuh maghfirah dan barakah ini. Ramadhan kali ini, saya berdoa moga-moga ia akan jadi Ramadhan yang lebih terbaik dari yang sebelumnya. Pastinya juga doa kita serupa. Dalam kesibukan menguruskan program pada bulan lapar dan dahaga ini, saya diuji dalam kebijaksanaan menguruskan masa.

Apabila saya meneliti hikmah di sebalik kesibukan saya, saya akan lebih menghargai masa apabila saya ada banyak perkara perlu diselesaikan. Saya perlu berfikiran positif. Setiap kekurangan itu saya harus jadikan cabaran. Insya Allah. Tajuk entri saya pada kali ini menyebut tentang hadiah. Kenapa ye? Hehe..

Hadiah yang saya maksudkan adalah kemudahan yang Allah beri kepada saya menjelang Ramadhan ini, berterusan hingga ke hari ini. Insya Allah, akan berterusan sehingga kehidupan saya di 'sana'. Saya telah berpindah, Alhamdulillah. Kali ini ke Mahallah Hafsah. Dekat sikit dengan kuliyyah saya. Waktu tengah hari, saya sempat berjalan balik ke mahallah. Alhamdulillah. Itu kemudahan yang Allah bagi.

Room mates saya? Mereka sangat baik dan rajin. Ramadhan kali ini agak istimewa. Sahur ada yang kejutkan, tolong hidangkan makanan, makanan sahur ibarat makanan berbuka. Meriah! Sungguh saya mengucap syukur dalam hati. Seorang dari Indonesia, seorang dari Kelantan, dan seorang lagi dari Kuala Lumpur. Hari pertama saya berpindah mereka sudah seperti lama mengenali. Bayangan negatif serta-merta hilang daripada fikiran saya.

Hujung minggu ni ramai students yang pulang ke rumah. Maklumla, ini minggu pertama puasa. Nak berbuka kat rumah dengan family la katenye. Saya pun sebenarnya tak sabar nak balik rumah. Rindu kat ahli-ahli rumah. Rumah sekarang pun dah banyak berubah. Waktu bersembang dengan Umi dalam telefon, macam-macam cerita yang keluar. Bab persiapan raya tu tak payah cakaplah. Hee ;D

Ramadhan ini juga bulan ujian. Test-test setiap subjek dah menunggu tu. Setiap minggu ade test & assignment yang perlu dihantar. Adat la belajar kan? Harap-harap semuanya akan dapat disempurnakan. Insya Allah. Untuk program akan datang, sekarang ni saya sedang fokus untuk CONVEST'10. Moga-moga Allah permudahkan segala perjuangan kami untuk ummah.

Ramadhan kali ini banyak perkara yang berubah. Saya sudah berubah. Insya Allah, saya belajar daripada pengalaman yang lalu. Belajar memperbaiki diri yang serba kurang ini. Moga-moga Allah sentiasa menetapkan hati saya untuk sentiasa berada di jalan-Nya. Saya perlukan doa daripada anda semua. :)


p/s: Bulan Ramadhan ni saya harap segala gosip pelik-pelik takkan keluar. Huhu :P







1 Percakapan:

rabiatul adawiyah said...

hehe..mabruk! gosip? takde la..:P

Post a Comment