Friday, November 26, 2010 By: Nurul Atiqah binti Rayah

10th Sayyidah Shafiah

Salam 'alaik..
Alhamdulillah, semalam genap 10 tahun umur Sayyidah Shafiah, adik perempuan saya yang bongsu. Kami sekeluarga panggil dia 'Kakak'. Shafiah ada 1 orang adik lagi, sape lagi kalo bukan Mujahid. (Sebenarnya ada 2 orang adik, tapi yang seorang lagi dah jadi bidadari kat taman syurga).

Kami sekeluarga cuma buat sambutan secara kecil-kecilan sahaja. Umi masak laksa penang dan nasi beserta lauk ikan siakap masak merah. (Sedappp sgt..)
Abuya pulak bawak balik kek pada tengah hari itu. Kat Paka ni, tak banyak pilihan sangat. Tak banyak kek yang berkenan di hati, tapi kek yang Abuya pilih ni, boleh tahan jugak comelnya. :)

 
Ada orang cakap, tak perlu pun sambut hari lahir ni, sebab semakin bertambah usia, semakin menghampiri kematian. Ya, saya akui hal itu. Namun, bagi kami sekeluarga, setiap kali tiba hari ulang tahun ahli keluarga kami, 'wajib' ada tanda ingatan. Tanda ingatan itu bukanlah dengan menganjurkan 'birthday party' secara besar-besaran, cukup sekadar memasak dan menghidangkan hidangan yang sedikit istimewa, sambil diiringi doa selamat.


Bagi adik-beradik yang berada jauh di mata pula, kami tidak akan lupa tarikh ulang tahun kelahiran masing-masing. Contohnya, saya ada 10 orang adik-beradik, maka tarikh ulang tahun kelahiran 10 orang adik-beradik ini akan kami ingati, termasuk jugak tarikh lahir Umi dan Abuya. Bahkan, kami akan menghantar SMS, untuk saling mengingatkan tarikh hari lahir adik-beradik yang lain, ataupun tarikh ulang tahun kelahiran Umi & Abuya.

Secara peribadi, saya menganggap tanda ingatan seperti ini adalah tanda ikatan ukhwah kami sekeluarga. Tak perlu hadiah yang mahal-mahal, cukup sekadar ada yang mengingati. Mengingati itu tandanya ada yang mengambil berat dan menghargai kita. Kan? Apa lagi yang saya harapkan selain sebuah keluarga yang cukup bahagia, yang di dalamnya terisi dengan kasih sayang dan rahmat dari Dia.

Setakat ini, setiap kali tiba hari lahir saya, saya pasti akan dapat mesej ucapan daripada Umi, Abuya serta semua adik-beradik yang lain. Dalam ucapan itu, pasti akan ada doa yang dititipkan buat saya. Semestinya saya mengharapkan doa dari mereka dan kalian juga! 


Dan untuk Sayyidah Shafiah @ Kakak, Angah mendoakan semoga Kakak akan terus menjadi seorang anak yang solehah buat Umi & Abuya, juga berjaya di dunia dan akhirat. Amiin..~
Angah sayang Kakak!!! (^_^)

0 Percakapan:

Post a Comment