Friday, July 9, 2010 By: Nurul Atiqah binti Rayah

Sahabat Saya, Buah Hati Saya

Saya sangat gembira sejak kebelakangan ini. Bila saya fikirkan kembali, saya gembira mungkin kerana insan-insan yang berada di sekeliling saya. Mereka sangat membantu dan menyokong saya. Mereka menenangkan saya bila mana saya berasa sedih atau gelisah. Merekalah yang saya panggil sahabat. Kita sentiasa mendengar, "Sahabat masa ketawa, senang dicari. Sahabat di waktu sukar, mungkin satu dalam seribu."

Alhamdulillah, Allah mengurniakan sahabat-sahabat yang baik kepada saya. Sahabat yang sentiasa mengingatkan saya tatkala saya lupa, yang sentiasa membawa saya ke jalan Dia. Saya tak dapat menafikan lagi, ini adalah antara nikmat terbesar dalam hidup saya. Sahabat; mereka membawa pengaruh yang besar dalam hidup saya. Mereka adalah cermin saya. Tempat meluahkan perasaan saya tak kira sedih, gembira, sakit, atau pun di kala saya bermasalah.

Saya belajar bersahabat sejak saya kecil mungkin. Dari bersekolah di PASTI, kemudian ke sekolah rendah, sekolah menengah, ke universiti. Jika dibilang sahabat-sahabat saya pasti tak terkira. Hehe. Perasan ramai sahabat la tu. :D
Antara sahabat-sahabat yang saya ingat sampai sekarang sewaktu saya di PASTI; Aishah, Afif, Iqbal, Faiz. (sahabat-sahabat saya waktu ni ramai lelaki sebab saya sangat rapat dengan abang saya. Ke mana sahaja abang saya keluar bermain, wajib saya ada sekali. :D)

Sewaktu di SRP, saya rapat dengan Shafiqa. Sampai waktu cuti pun, sanggup ayah dia jemput saya di rumah untuk pergi ke rumahnya di Rantau Bukit. Saya tinggal di Kertih waktu itu. Ada lebih kurang 15 minit juga dari rumah saya ke rumah Shafiqa. Dulu, saya sangat la tak pandai subjek Bahasa Inggeris. Tapi, oleh kerana mak Shafiqa ni cikgu, jawapan-jawapan kerja rumah Shafiqa besenya akan semua betul. Saya? Pagi-pagi lagi saya akan check jawapan saya dengan jawapan Shafiqa. Kalau ada jawapan kami yang tak sama, kami akan betulkan biar semuanya sama. Hehe..

Saya masih ingat, waktu saya di kelas 4 Intan di Sekolah Rantau Petronas saya bergaul baik dengan rakan-rakan India dan Cina. Saya ingat lagi nama-nama mereka. Soo Tot Lik Xiong, Steven, dan Sutesh Kumar. Lik Xiong duduk di depan saya dalam kelas. Dialah yang akan selalu kritik kerja-kerja Bahasa Inggeris saya. Dia tau yang saya tak minat Bahasa Inggeris sebab biasanya saya hanya akan betul 1 atau 2 soalan je daripada 10 soalan yang diberi. Mungkin kerana kritikannya itu, saya bangkit untuk memperbaiki diri. Dan sekarang, saya berterima kasih pada dia walaupun saya tidak tahu dia berada di mana.

Saya masuk ke sekolah baru iaitu Sekolah Kebangsaaan Seri Paka pada usia 11 tahun iaitu sewaktu darjah 5. Waktu ini saya jadi "budak baru". Perasaan takut dan bayangan bukan-bukan akhirnya lenyap apabila sahabat-sahabat di sini sangat-sangat baik dengan saya. Hidayah, Faten, Siti, Mahani, Amimah, Hajar, mereka semua antara sahabat-sahabat yang baik dengan saya. Saya masih ingat sewaktu hari pertama saya di sekolah "baru", mereka ajak saya mengelilingi sekolah, konon-konon nak tunjuk bangunan dan tempat-tempat dalam sekolah. Indahnya saat itu..

Naik ke sekolah menengah, sahabat yang sangat rapat dengan saya adalah Tuan Anis Syukriah binti Tuan Ibrahim. Seingat saya, setiap tingkatan mesti saya akan ada sahabat-sahabat yang rapat. Ayu Afzanani, Noornatisha adalah antara mereka yang rapat dengan saya, tetapi akhirnya mereka berpindah ke MRSM sewaktu tingkatan 4. 

Saya boleh katakan bahawa sahabat mencorakkan 50 ke 70% peribadi diri. Kerana kita akan lebih mempercayai sahabat berbanding dengan diri kita sendiri. (betul ke?)
Sahabat adalah mereka yang sangat memberi pengaruh yang kuat kepada diri. Positif sahabat, maka positiflah diri. Dan begitulah jika sebaliknya.

Zaman di institusi pengajian tinggi, saya boleh katakan bahawa saya banyak belajar erti persahabatan dari pengalaman yang saya lalui. Ketika di KUSZA, saya bukanlah seorang yang aktif. Pernah sekali saya dimarahi oleh pensyarah di depan kelas kerana ponteng Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Pelajar Undang-undang. Waktu itu, mungkin saya tidak menyedari pentingnya berpersatuan. Atau mungkin juga saya tidak suka atau kurang bersetuju dengan suasana kepimpinan di sini. 
(Di KUSZA waktu itu pemilihan MPP dibuat tanpa pengundian.)


 Zahidah, sahabat baik saya di KUSZA


Pun begitu, saya berterima kasih kepada sahabat-sahabat satu kelas dan juga senior-senior saya. Mungkin, jika Allah tidak takdirkan saya berada di sana bersama-sama mereka saat itu, saya tidak akan tahu erti sebenar persahabatan. Siapa yang sebenarnya layak digelar sahabat, biarlah Allah sahaja yang tahu. Alhamdulillah, mungkin kebenaran itu akan hadir jua akhirnya, maka Allah tunjukkan siapa yang ikhlas bersahabat kerana Dia. Saya akui keajaiban dan kekuatan doa apabila kita bersungguh-sungguh meminta dari-Nya.

Setelah menyambung pengajian, saya temui ramai sahabat-sahabat yang baik di sini. Seorang sahabat saya sewaktu sekelas di KUSZA dulu pernah mengatakan bahawa saya sudah berubah. Jika dulu hidup saya hanya dengan sahabat baik saya yang seorang tu dan buku-buku, tapi di sini saya suka menyertai program. Sebenarnya, saya pun tak pernah terfikir untuk aktif di sini. Saya tak pernah sama sekali pun rasa diri saya ni aktif. Saya teringat kata-kata seorang sahabat saya, "Allah memilih saya untuk berada di sini, di jalan ini. Maka saya harus bersyukur."

Dan sekarang, di sini, pada hari ini, saya bersyukur dan tak akan pernah berhenti bersyukur. Saya akan terus belajar. Belajar dari pengalaman. Tak mengapa jika saya tersilap. Kerana di sebalik kesilapan itulah saya belajar memperbaiki diri dan berhati-hati. Saya beruntung kerana saya dipilih oleh Allah untuk merasai sendiri pengalaman itu. Kerana pengalaman tidak dapat dibeli. Sama ada kita mahu memilih yang positif atau negatif dari pengalaman yang ditempuh, ianya bergantung atas diri kita. Cuma satu yang telah Allah janjikan, di sebalik kepayahan itu akan ada kesenangan.

Untuk sahabat-sahabat di UIA
Usrah Raudhah; Along, Kina, Mar, Munira, Dila.
AIKOL; Akmami, Fizah, Adik, sahabat-sahabat LAWSOC, sahabat-sahabat AIKOLFest..
GC'09; Mainboard, esp. Amy, Kina, Dila, dan lain-lain (ramai sangat),
Sahabat-sahabat HISMAT; Shida, Che Ma, Kak Mar, Ummu, dll.

Juga buat sahabat-sahabat yang pernah sama-sama berjuang dengan saya dulu bermula di PASTI, SRP, SKSP, KOSPINT dan juga KUSZA:

Semoga persahabatan yang pernah terbina takkan pernah terputus biar pun tiada suara atau kata-kata yang kedengaran setelah sekian lama. Hapuskan titik hitam dan dendam di hati. Buat semua sahabat yang pernah saya kenali dan jika kalian pernah mengenali saya,saya mohon maaf atas segala kesilapan, terkasar bahasa atau jika kamu pernah mengatakan bahawa saya sombong. Jujur saya katakan, saya tak pernah terniat untuk sombong dengan sahabat-sahabat saya. Cuma mungkin waktu yang ada pada saya sekarang agak terhad. Mungkin kerana itulah ada antara SMS yang tak sempat saya balas.

Sahabatku, terima kasih atas persahabatan yang tiada nilai ini. Semoga Allah meredhai kita!

p/s: semalam sgt hepi lg sbb jmpe balik Adik Faiz kt FB yg skrg dh study kt Jepun. :)

4 Percakapan:

FzH said...

Iqah,my name ad kt ur bl0g..t'haru..huhu..xsngka kte knl n trus rpt kn..mainboard under GC'09 rmai sgt?? fhm2.. heee... =p thnx n sorry 4 everythng.. pape story eh.. jgn diam2..haha.. btw,ukhwah itu indah.. njoy ur life! I luv u! =)

NURUL ATIQAH BINTI RAYAH said...

Fizah, actually fizah byk sgt tolong iqah..iqah xtau nak balas mcmane segala budi baik fizah..iqah doakan semoga Allah pelihara ukhwah kita..luv u too fizah..=)

Lik Xiong said...

Funny seeing my name here... 4 Intan... too long! I dont rmbr! Sorry I criticized you!

NURUL ATIQAH BINTI RAYAH said...

Lik Xiong? Is that really you? *speechless*

Post a Comment