Sunday, July 4, 2010 By: Nurul Atiqah binti Rayah

Akan Merindu

Hari ini merupakan hari terakhir saya berada di rumah. Malam ini, insya Allah saya akan menaiki bas pulang ke UIA. Selepas ini saya tidak tahu bila saya akan dapat pulang ke rumah lagi. Ummi dari semalam lagi asyik mengingatkan saya tentang barang-barang yang perlu dibawa.

"Ambiklah makanan-makanan yang Kakngah rasa nak bawak.."

"Baju ni Kakngah nak bawak tak?"

"Tolong bagi ubat ni kat Rijal (abang saya).."

Itu Ummi saya. Abuya pula, seusai maghrib sudah mengetuk pintu bilik saya.

"Kakngah nak makan ape malam ni?"

Saya sangat suka soalan ini, sebab saya memang suka makan. Hehe. Tapi, sejak minggu lepas, Abuya tak berapa sihat, dan ini amatlah membimbangkan kami semua. Abuya sangat jarang sakit, bila tiba-tiba Abuya sakit, kami semua cukup-cukup bimbang. Dari minggu lepas berulang-alik ke klinik, bila takde apa-ape perubahan, Ummi beli ubat di farmasi. Pun takde sebarang perubahan jugak, dan semalam pergi lagi ke klinik. Kesiannya Abuya. Muka Abuya berkerut-kerut tahan sakit.

 

Bila Ummi & Abuya balik, mereka beli makanan kegemaran saya. Saya sangat tersentuh dengan mereka. Dalam keadaan Abuya tak berapa sihat, masih lagi cuba untuk memenuhi kehendak saya. Kadang-kadang saya rasa bersalah sebab selama ini saya fikir saya telah banyak menyusahkan mereka. Namun, mereka tetap tidak pernah merungut, malah cuba untuk memenuhi kehendak anak-anak yang seramai 10 orang ini.

Nasi Goreng Cendawan Loh's De Corner

Adik saya yang bongsu pula, sering mengutarakan soalan-soalan KBKK untuk seisi rumah.

"Allah takde mata kan?"

"Kat mane Allah?"

Lepas tu, dia pulak sendiri yang jawab. Katanya cikgu dah ajar kat sekolah. Saje nak test orang la tu..(-_-')
Mujahid sangat la suka dengar lagu-lagu Maher Zain. Ummi beli dan pasang CD nasyid Ae Man,Mujahid mintak tukar lagu Maher Zain. Paling Mujahid suka adalah lagu "Barakallahulakuma". Ada insiden paling lawak yang buat saya nak tergelak bila Ummi cerita pada saya berkenaan lagu ni.

Satu Hari, Mujahid tanye Ummi. Biasala, Mujahid suka menduga.



"Lagu Barakallah tu lagu orang kawin nyanyi ke isteri dia kan?"

Ummi jawab, "Ye...mane Adik tau?"

[Mujahid dengar masa saya bersembang dgn Ummi dan Abuya dalam kereta la tu..]

"Kenapa Abuya tak nyanyi pun kat Ummi sebelum tido?"

Ummi tergelak-gelak, tak tau nak ckp apa. Adui, sayangku Mujahid. Apesal la awak ni advance sangat berfikir? Saya yang mendengar Ummi bercerita ni pun dah tergelak-gelak. Memang la budak-budak zaman sekarang ni. Konon-konon lagu "Barakallahulakuma" tu lagu dodoi sebelum tidur. Ishh..


Saya akan merindukan mereka. Pasti..

3 Percakapan:

mizek said...

like (mcm fesbuk konon2)

Nuril Qalbi said...

ceh..pokcik ni rupenye..haha..terima kasih mizek..~

mizek said...

pokcik trus ..kalu abg tu bleh tahan ase muda.huhu

Post a Comment