Saturday, April 30, 2011 By: Nurul Atiqah binti Rayah

Khas Buat Si April

Assalamualaikum..

Hari ni dah masuk 30 April. Sewaktu saya menulis entri ni, ada beberapa jam lagi nak masuk ke hari yang bertarikh 1 Mei 2011. Saya tak nak cakap lagi pasal 1 Mei, tapi untuk entri yang ini, mungkin boleh juga dikatakan 'entri dedikasi' atau dedication entry mungkin? Hehe. (^_^)

Apa yang saya nak cakap dalam entri dedikasi ni? Oh, oleh kerana setelah dihitung-hitung, ada ramai jugak sahabat saya yang lahir pada bulan April ni, so saya rasa saya patut buat entri khas untuk kamu semua. Sebelum tu, saya nak bagitau hasil pandangan saya terhadap insan-insan yang lahir pada bulan April ni. :
                          i. Berhati lembut, sensitif, peka
                         ii. Seorang yang setia
                        iii. Manja

Ok, 3 je saya boleh bagi. Kalo lebih-lebih nanti orang cakap bajet Dr. Fadzilah Khamsah pulak. Hehe. Tapi ini adalah pemerhatian saya sendiri terhadap sahabat-sahabat saya yang lahir pada bulan April. Bukan wat bancian ke, jawab survey ke. Memang ikhlas dari hati. :)

Jom kita tengok sape yang kena.....! ;)

Ade sape-sape kenal makcik kat atas ni tak?

Pertama sekali, saya nak ucapkan Selamat Hari Keputerian khas buat Kak Tasha. Eh, silap! Makcik Amy. Haha. Dah tua ye Makcik. So, cepat-cepat la keje, pastu dapat gaji, belanja Iqah donut Big Apple banyak-banyak. Amy Natasha Adam; tarikh lahirnya 24 April 1987. Sama dengan kawan 1 kelas time sekolah rendah saya (5 & 6 Ros), Faten Amirah Arifin.

Saje saya letak gambar ni, sebabnya kami mula-mula kenal masa join Gempak Carnival (CONVEST'09). Start rapat dengan Amy lepas habis CONVEST'09. Mungkin masa berlangsungnya program Gempak Carnival selama 3 hari tu, bila macam-macam masalah yang timbul, kitorg banyak bersama. Masih lagi saya ingat, program habis pukul 6 petang, lepas maghrib ada post-mortem, lepas post-mortem, kena improve balik apa yang kurang, committee lelaki pulak sampai setia tidur bawah khemah urus setia semata-mata nak jaga PA system. Sume tu memang sangat manis bagi saya. Dan waktu-waktu itu, kami banyak bersama sepanjang masa. Makan, solat. Mesti bersama-sama. Mungkin sebab itulah, walaupun program ini dah berakhir, kami rapat sehingga ke hari ini. 

Bercerita tentang si manis 24 ni, mula-mula kenal Amy, nampak macam garang. 1 lagi, Amy akan just say out kalau dia ade tak berkenan dengan sesuatu. Kiranya Amy ni pengkritik bebas pun ye jugak. Tapi, bila dah start kenal and rapat, sebenarnya Amy ni sensitif orangnya. Penyayang; sebab Amy sangat suka kucing dan kanak-kanak. (Ooo..kalau suka kucing tu, penyayang la? Logik ke analogi nih? :D) Ada 1 benda yang saya sangat kagum dengan Amy. Ketabahan dia. Saya tak pernah tahu pun Amy ada masalah yang sangat besar (bg saya) sampailah 1 hari Amy cerita. Saya tengok Amy happy je, dan tak pernah pun tunjuk masalah dia pada orang lain. Pernah jugak saya terfikir, macamanalah kalau saya berada di tempat Amy? :'(

Senyum sokmo! :)

Hehe. Yang kat atas ni nama dia Ahmad bin Alwi. Mula-mula kenal Ahmad masa join program Law Students' Society (LAWSOC) 08/09. First impression? "Garangnya 'abang' senior nih,". Masa tu saya join AIKOL Festival'09 buat pertama kalinya pada tahun pertama masuk UIA. Ahmad sebagai Vice President I LAWSOC bertindak sebagai Programme Coordinator untuk group binding kami yang dibuat di Janda Baik, Pahang ketika itu. Lepas je habis program tu, memang tak pernah contact langsung ataupun bertegur dengan Ahmad, dek kerana mind setting waktu tu- "Ahmad adalah seorang 'abang' senior yang garang."

Tapi, sebab 1 peristiwa, saya mula baik ngan Ahmad (dan Ahmad sebenarnya baik+rapat ngan sume orang). Saya takkan lupa waktu Ahmad sama-sama turun library, tolong saya dan Fizah siapkan bundle of argument untuk subjek Legal Moots. Ahmad sanggup call kawan-kawan dia, tanyakan pasal isu yang saya dapat. Lepas tu rasanya kami mula baik. Ahmad yang sentiasa sedia mendengar masalah, dan sentiasa sedia juga untuk membantu. Ahmad one of friends yang ajar saya, antara lelaki & perempuan tak semestinya kena ada rasa cinta, lelaki & perempuan juga boleh jadi SAHABAT. :)

Lepas itulah saya dapat tau, rupanye Ahmad muda setahun dari saya. Tarikh lahir Ahmad- 28 April 1988. Ceh! Sia-sia pangkat 'abang senior' yang saya bagi selama ni. Saya suruh dia panggil saya Kak Iqah, tapi elok je dia ketawakan saya, kata saya ni 'kawan' dia, bukan 'kakak' dia. Cehhh..! 

 Budak Manja

Budak Manja kat atas ni pulak share tarikh lahir yang sama dengan Ahmad. So, memang ingatlah tarikh lahir mereka berdua ni. Hehe. Tak payahlah cite pasal Budak Manja ni ye. Budak Manja ni sedang membesar dan semakin mengade-ngade. Mulut dia pun dah macam orang tua. Sebabnya, bila kat sekolah dengar kawan-kawan dia cakap loghat ganu, dia pun wat balik umah. "Kakngah berat nanang,"(-_-")

Cikgu Mien

Katanya, saya sorang je yang panggil dia Cikgu Mien. Nama dia Umina Salwani. Mien tu memang panggilan khas dari saya untuk dia. Sape dia ni? Nilah kawan satu sekolah (KOSPINT) saya dulu. Macam-macam kenangan dah kami kongsi berdua. Dulu 1 dorm dengan Mien. Pernah gaduh, pernah nangis sama-sama, buat jahat pun sama-sama. Haha. Banyak sangat cerita yang kami kongsi, banyak jugak duka yang mengisi. Tapi itulah, Allah takdirkan kami bersahabat, dan kami saling menguatkan. Kalau antara kami berdua ada masalah, memang kami senang berkongsi dan masing-masing saling menguatkan. Mien kelakar, pandai sangat melukis. Yang saya ingat, Mien lukis kad gambar kartun dalam majalah Gempak masa sekolah dulu untuk Jualan MPP. Memang ramai yang beli. Sebab memang kartun yang Mien lukis sangat cantik. (Dulu masa sekolah, suke bace komik Detektif Conan, dan jugak majalah Utopia & Gempak). 

Dan sekarang Mien dah jadi cikgu kat Sekolah Menengah Kampung Pandan. 29 April 2011 baru ni, genaplah 24 tahun umur Mien. Semoga Mien akan terus kuat menghadapi segala dugaan, juga doa saya paling utama buat Mien, semoga 'seseorang' yang Allah akan bagi kamu itu adalah dia yang setia & sentiasa membahagiakan kamu Mien. :)

Terima kasih buat kamu ;)

And last but not least, dia yang lahir pada 27 April 1991. Macamana kita boleh knal ek? Kamu tak suka saya ungkitkan cerita ni. Tapi takpe, kenangan tu masih lagi segar dalam ingatan saya. Tak sangka kan, akhirnya Allah temukan kita lagi, kat Facebook pulak tu (nama pun laman sesawang sosial kan?). Doa saya sempena hari ulang tahun kelahiran kamu, semoga Allah memakbulkan segala hajat kamu, dengan apa yang terbaik buat kamu. Belajar rajin-rajin ye Along. Tak sabar nak tengok Along bergelar doktor. :)

p/s: Along, you're always in my mind. <3


Buat kamu wahai Si April, semoga Allah sentiasa memberkati hidup kamu dengan menunjukkan jalan untuk kamu terus menghadapi hari-hari yang mendatang. Semoga hati-hati kamu, Allah kuatkan dengan inayah & petunjuk dari-Nya. Amiin. 

Semoga Persahabatan Kita Terus Utuh Wahai 

Sahabat! (^^,)

5 Percakapan:

amalina khalil said...

yang last tu best la :p

Amy Natasha Adam said...

syukran jazilan iqah!huhu..sgt3 terharu..stuju sgt dgn ciri2 aprilian tu.hehe..pape pun the best moment in my life when the 1st we know each other..ukhuwah fillah sohabati!=)

batrisya qistina said...

habis la pahni iqah..habis habis..haha..gano Ahmad leh masuk sama dalam nih..hahaha..hot weyh nnt ahmad =))

anyway tq very much..i should have done better kan? ;)

Nurul Atiqah binti Rayah said...

amal: yg last tu mmg best. bese la kan..haha~ :P

amy: betul ke ciri2 yg I bg tu? tp I rs kebykan aprilian mmg sifat dia lebih kurang yg I bg tu. ;)

Amad: amad kn sememangnya hot. haha~

batrisya qistina said...

terlebih hotz ;p

Post a Comment