Wednesday, September 22, 2010 By: Nurul Atiqah binti Rayah

Travelog Raya 1431H..Saya. :)

Salam 'alaik. Dah hampir seminggu saya kembali meneruskan rutin sebagai seorang pelajar. Pun begitu, suasana raya masih terasa. Mana taknye, sampai je UIA, esok malam tu terus ada meeting untuk jamuan raya PERMATA (Persatuan Mahasiswa Anak-anak Terengganu). Semalam, dapat 2 SMS jemputan ke rumah terbuka. Hujung minggu ni, kalau ada rezeki dapatlah saya menghadiri jemputan-jemputan tersebut.

Sebenarnya banyak yang ingin dicoret di sini. Tapi, tak tahu macamane nak mula. Yela, dah cuti raya 2 minggu, blog ni pun cuti jugak. (Tuan dia bagi cuti). Sebelum saya membebel lebih panjang, nak tanya kamu yang sedang membaca ni, banyak ke dapat duit raya? Saya? *tersenyum*
Saya masih lagi dihulurkan duit raya walaupun saya pada mulanya memang malu nak ambik dan menolak (tapi at last ambik jugak). Yela, orang dah bagi kan. Rezeki jangan ditolak. Tapi takdela sampai beratus ringgit. :)

Oh, lupa plak! Tengok tajuk kat atas tu macam gempak je kan? Padahal cuma nak cakap, raya tahun ni maybe bermulanya raya yang 'matang' bagi saya. Kenapa? Sebab raya tahun ni dah pandai beraya umah sahabat-sahabat sekolah & cikgu-cikgu tanpa ditemani Umi & Abuya. Matang ke? Hehe. Yela, dalam erti kata lain dah pandai arrange dengan kawan-kawan nak gi beraya, naik kete sendiri-sendiri.

Kalau dulu, nak gi mana-mana, mesti mintak Umi atau Abuya hantarkan ataupun pergi dengan family je. Kalau family tak pergi, maka saya hanya bertapa dalam rumah. Tapi, tahun ni sangat rasa seronok sebab dapat jumpe balik sahabat-sahabat lama, sekolah rendah dan menengah serta cikgu-cikgu. Dalam masa yang sama, belajar untuk jadi lebih dewasa. 

Ziarah-menziarahi ni sangat penting rupa-rupanya untuk eratkan hubungan sesama kita. Contohnya raya ke-5 hari tu saya rancang ke rumah sahabat-sahabat sekolah rendah bersama 3 orang sahabat yang lain, yang mana 2 orang sahabat saya ni, kali terakhir saya jumpe mereka masa tingkatan 1 atau 2. Saya pun dah lupa. Tapi, bila je jumpa hari tu, macam-macam cerita yang keluar. Dan banyak benda jugak yang kita boleh belajar dari insan di sekeliling kita sebenarnya.

Travelog?Kronologi? Sila lihat di bawah ini:

Umi dan Tok Su

Raya  pertama, saya pulang ke kampung. Bermula solat sunat Aidilfitri di Masjid Rusila, Marang, kemudian ke kubur arwah nenek sebelah Umi. Usai ziarah kubur, terus ke rumah Tok Su, dan tengah hari balik ke Kampung Gelugur Kedai, kampung Abuya. Petang selepas asar terus ke Seberang Takir, menziarahi sanak-saudara di sana.

Bukan main suke lagi berendam

Raya ke-2, duduk di hotel dan oleh kerana Mujahid dari semalam lagi nak mandi kolam, maka dari pukul 10 pagi sampai pukul 12 tengah hari hampir satu keluarga (kecuali Umi, & adik-beradik perempuan yang dah besar)  berendam di dalam kolam kat Hotel Seri Malaysia tu. Kemudian check out hotel dan terus ke rumah salah seorang sahabat UIA di Kuala Terengganu. 

Raya ke-3, hanya berehat di rumah lantaran 2 hari letih beraya (konon). Tapi, tak berehat sangat jugak. Oleh kerana tahun ni keluarga saya merancang untuk mengadakan rumah terbuka pada hari raya ke-6, maka kami dikerah untuk mengemas, membersih, mencuci, menggaha, menyabit, merumput dan seangkatan dengannya. Hehe. Memang menitik jugak peluh (hiperbola macam biasa).

Raya ke-4, ada 2 jemputan kenduri kahwin atau walimatul urus sahabat di KOSPINT dulu. Bukan 1, tapi 2. 1 di Bukit Payong, 1 lagi kat puncak Besut nung. Setelah ditimbang tara dan difikir-fikir, maka kami sebulat suara mengambil keputusan untuk hadir ke kenduri Nursyaza Adang dengan suami beliau, merangkap senior kami Encik Zamri bin Salleh. Hehe. Maafla Ziela, dop dapat tengok mu sanding. Tula, lain kali kena bincang betul-betul dulu tarikh kenduri ni. Kalau umah sebelah-sebelah je takpe, ni kalau naik bas tengah hari, dari Kuala Terengganu maghrib baru sampai ke Besut nung. Jauh. Huhu.

Apa yang telah saya bebelkan ini? Hehe. Puas hati beraya hari ke-4 ni. Mana taknya, sampai Kemaman kitorang tuju. Sempat pegi umah  Cikgu Zaliha, jumpe senior-senior, junior-junior, walaupun tak sempat pergi umah Cikgu Noriah. Tahun depan jugaklah saya pergi umah cikgu ye, insya Allah kalau panjang umur. :)

Raya ke-5, ke rumah sahabat-sahabat sekolah rendah. Agak kekok jugaklah mula-mula bila dah jumpe sebab dah lame sangat dah tak jumpe. Kebetulan hari tu keluarga Sulehah ada buat rumah terbuka, so jumpe lagi ramai sahabat-sahabat kat sane. Segan sebab dah lame tak jumpe. Masing-masing semua dah berubah. Makin lawa, makin comel. Lelaki? Err..no comment! :)

 Antara yang hadir [kat luar xpayah cakap la..:P]

Raya ke-6, family gathering a.k.a open house di rumah saya. Memang letih, tapi sangat puas hati dan seronok. Kami buat 3 menu utama; laksa penang, nasi ayam dan mee udang. Semua menu habis licin. Ditambah dengan ramai yang datang dan saya termengah-mengah keluar masuk, tambah makanan, basuh pinggan dan layan tetamu. Selesai je majlis, kami sekeluarga dah berkira-kira dah nak plan camne time kenduri lepas ni. Kenduri ape tu? Haa, yang tu kita tak tau. Haha..~

Abuya & Pakcik Zam

Adriana; the one and youngest daughter of Pakcik Zam. Comel sgt!~

Raya ke-7, dapat jemputan ke 3 buah rumah terbuka. Malamnya pulak, lepas maghrib tiba-tiba umah blackout. Dan malam tu jugak, Pakcik Zam a.k.a Encik Zamri, kawan baik Abuya menjemput kami sekeluarga ke rumah beliau. Katanya nak jamu kami dengan hidangan western. Sampai di rumah beliau, memang saya makan banyak sebab saya suka spaghetti dan spaghetti yang dibuat oleh wife Pakcik Zam sangat special & sedap! (ada udang, ada ayam, ada capsicum..bla..bla..)

Raya ke-8, ade jemputan ke majlis kesyukuran kat area taman perumahan dekat dengan rumah saya. Kesyukuran sempena anak beliau sedar selepas seminggu koma akibat kemalangan dalam perjalanan ke surau untuk terawih. Berkatnya Ramadhan.. Dan saya sangat terkejut bila kat majlis tu jumpe kwn lame time sekolah rendah dulu. Sebabnya bila saya makan saya dah tak pandang kiri kanan dan tiba-tiba rasa macam ada yang sedang tengok saya makan dengan penuh bersemangat. Haha..:P

Malamnya pulak bertolak ke Kuantan, hantar adik balik ke kampus UiTM Kuantan. Rumah mulai sunyi pada pagi Sabtu itu, kerana adik-adik sorang demi sorang naik bas pulang ke kampus dan sekolah masing-masing. Petang tu, sempat menghadiri walimatul urus teman sepermainan waktu kecik dulu, Fadhil di Kertih. Semoga berbahagialah beliau dan isteri, Atun hingga ke syurga insya Allah. :)

Dalam pada kita seronok beraya ni, teringat pula sahabat-sahabat dan mereka yang sedang berdukacita. Beberapa hari sebelum raya, saya dapat perkhabaran ayah kepada salah seorang sahabat, juga adik kepada  salah seorang pensyarah AIKOL meninggal dunia. Keesokannya pula, dapat SMS bahawa sahabat saya sewaktu di KOSPINT dulu kemalangan. Tak lupa juga dengan berita tergempar kes Datuk Sosilawati Lawiya. 

Semoga Allah meringankan beban yang ditanggung oleh insan-insan berkenaan, juga menguatkan hati kita untuk sentiasa redha dan berserah pada-Nya. Amin..



Rasanya tak terlambat jugak untuk saya ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua teman saya yang sudi berkunjung ke blog saya yang tak seberapa ni. Saya juga nak mintak maaf sekiranya saya ada mengguriskan perasaan kalian sama ada secara sedar atau tidak. Moga kita semua kembali kepada fitrah di hari yang penuh mulia ini. 

Wassalam. :)

* Gambar raya sangat banyak, tapi upload mane yg sempat je*


4 Percakapan:

Anonymous said...

meriahnya beraya...tapi x jenguk pon muka umah sayer yer..isk isk isk

Nurul Atiqah binti Rayah said...

ma, sebenornya, tiap kali raye, aku mmg ingat sokmo ke mu..tp, dop tau bkpe taun ni dop dang gi alik batu rakit tu..sob3..

emma, nok puding buih!!! :)

Anonymous said...

wah3..semayg raya kt masjid rusila tu..:-)

Nurul Atiqah binti Rayah said...

hehe..tahun ni family semangat nak dgr khutbah raya tuan guru :)

Post a Comment